فروشگاه گیفت کارت وب گیفت
فروشگاه گیفت کارت وب گیفت
تخفیف‌های زمان‌دار
آشنایی با شرکت اکتیویژن؛ تاریخچه، بازی ها و ماجرای ادغام آن

آشنایی با شرکت اکتیویژن؛ تاریخچه، بازی ها و ماجرای ادغام آن

مهدی داوری
انتشار در 24 اردیبهشت 1402

شرکت اکتیویژن (Activision) یک ناشر آمریکایی در صنعت بازی‌های ویدئویی است که در منطقه سانتا مونیکا در کشور کالیفرنیا قرار دارد و این برند زیر مجموعه شرکت اکتیویژن بلیزارد است. در این مطلب از سایت وب گیفت، قصد داریم تا به این سؤال مهم پاسخ دهیم که اکتیویژن چیست؟ و چه موضوعی باعث شده تا امروزه شرکت اکتیویژن بلیزارد تبدیل به یکی از برترین کمپانی‌های فعال در حوزه بازی‌های ویدئویی شود.

تاریخچه شرکت اکتیویژن

تاریخچه شرکت اکتیویژن

در بخش اول اگر بخواهیم شما را با تاریخچه کمپانی اکتیویژن آشنا کنیم باید گفت که این شرکت فعالیت خود را در 1 اکتبر 1979 در کالیفرنیا آغاز کرد. اولین افرادی که به‌عنوان مؤسسین شرکت Activision شناخته می‌شوند، در واقع توسعه‌دهندگان سابق شرکت بازی‌سازی آتاری بودند که از رفتار این شرکت با خود ناراحت بودند و تصمیم گرفتند تا شرکت خود را ایجاد کنند.

تاریخچه کمپانی اکتیویژن نشان می‌دهد که این شرکت به‌عنوان اولین سازنده بازی‌های ویدئویی مستقل و شخص ثالث محسوب می‌شود. اگر چه در چند سال اول، شرکت اکتیویژن توانست به‌سرعت جایگاه ویژه‌ای در بازار پیدا کند، در این بین اما سقوط بازی‌های ویدئویی در سال 1983 تأثیر بسیار زیادی بر روی این شرکت گذاشت. چالش‌های مالی پیش روی این شرکت باعث شده تا بروس دیویس مدیرعامل شرکت اکتیویژن شده و این شرکت به Mediagenic تغییر نام پیدا کرد. با وجود تلاش‌هایی که برای احیا این شرکت انجام شد، اما در نهایت نیز Mediagenic دچار بدهی شد و شرکت بابی کوتیک و گروه کوچکی از سرمایه گذاران در سال 1991 به قیمت حدود 500000 دلار آمریکا اقدام به خریداری این شرکت کنند.

کوتیک پس از خریداری این شرکت تلاش کرد تا به‌سرعت مشکلات این کمپانی را برطرف کرده آن را از بدهی خارج کند. اخراج اکثر کارکنان، انتقال شرکت به لس‌آنجلس و تغییر دوباره نام آن به Activision از مهم‌ترین اقدامات کوتیک بود. شرکت اکتیویژن به رهبری بابی کوتیک توانست از بحران‌های مالی عبور کرده و اقدام به انتشار بازی‌های بیشتری کند.

همکاری با استودیوهای متعدد و به دست آوردن مالکیت فرانچایزهای محبوبی چون Call of Duty و Guitar Hero در سال‌های 1990 و 2000 باعث شد تا این شرکت در مسیر موفقیت قرار بگیرد. از دیگر اقدامات صورت گرفته برای مدیریت شرکت اکتیویژن ایجاد یک شرکت هلدینگ به‌عنوان شرکت مادر Activision بود. هدف از ایجاد این هلدینگ، مدیریت استودیوهای داخلی و خریداری شده بود و در همین راستا در سال 2008، این هلدینگ با نام Vivendi Games به‌عنوان شرکت مادر بلیزارد اینترتینمنت و اکتیویژن بلیزارد با مدیرعاملی کوتیک تشکیل شد.

روند شرکت Activision پس از ادغام Activision Blizzard

ادغام Activision Blizzard با Activision

در حالی که Activision با طیف وسیعی از توسعه‌دهندگان و فرانچایزهای موفق همکاری می‌کرد، بابی کوتیک در دهه 2000 نگران این مسئله بود که شرکت اکتیویژن عناوین آنلاین و چند نفره ندارد و این موضوع باعث شده تا فرصت‌های کسب درآمد از این شرکت گرفته شود. برای حل این مشکل، در سال 2006، کوتیک با ژان برنارد لوی، مدیرعامل جدید شرکت Vivendi  که یک مجموعه فرانسوی در حوزه رسانه است، تماس گرفت و اعلام کرد که علاقه‌مند است تا بین اکتیویژن و شرکت Vivendi  قراردادهایی امضا شود. شرکت Vivendi در آن زمان یک بخش به نام Vivendi Games داشت که تمرکز آن تولید بازی‌های ویدئویی بود و مهم‌ترین عنوان این شرکت بازی آنلاین و چند نفره بسیار موفق World of Warcraft بود. در واقع مهم‌ترین هدف کوتیک این بود که بتواند World of Warcraft را به هر نحوی به دست بیاورد.

برنارد لوی متوجه شد که هدف کوتیک به دست آوردن کنترل World of Warcraft است و با این وجود به شرکت‌های زیر مجموعه Vivendi   اجازه داد تا در نهایت بتوانند با کمپانی اکتیویژن ادغام شوند؛ اما شرط لوی این بود که اکثریت سهام هلدینگ مادر را در اختیار داشته باشد و کوتیک کنترل کاملی بر روی شرکت مادر نداشته باشد. در کنار این همکاری، کوتیک در سال 2007 با مایک مورهایمی به‌عنوان رئیس بلیزارد که یکی دیگر از شرکت‌های فعال در حوزه بازی‌های ویدئویی بود ملاقات کرد و تلاش کرد تا اقدام به ادغام این دو شرکت با یکدیگر کند.

در نهایت پس از کش‌وقوس‌های فراوان هیئت‌مدیره Activision در دسامبر 2007 این قرارداد را امضا کرده و ادغام دو شرکت در ژوئیه 2008 تکمیل شد. در نهایت کمپانی جدید به شرکت اکتیویژن بلیزارد تغییر نام پیدا کرد و تصمیم گرفته شد تا کوتیک رهبری این شرکت را بر عهده بگیرد، در حالی که همچنان شرکت Vivendi به‌عنوان هلدینگ مادر 52% سهام این کمپانی‌ها را در اختیار دارد.

پس از ادغام این دو شرکت نیز اتفاقات مختلفی برای شرکت اکتیویژن بلیزارد افتاد. در سال 2010 اریک هیرشبرگ به‌عنوان مدیرعامل شرکت اکتیویژن انتخاب شد. همچنین کمپانی اکتیویژن، شرکت Sledgehammer را در نوامبر 2009 تأسیس کرد. از سوی دیگر در اوایل سال 2010، به‌وجودآمدن مسائل حقوقی بین شرکت‌های Infinity Ward و Activision Blizzard منجر به خروج چندین عضو از شرکت Infinity Ward شد و این موضوع باعث شد تا اکتیویژن تصمیم بگیرد از توسعه‌دهندگانی که در مجموعه Sledgehammer فعالیت دارند کمک بگیرد تا در کنار Infinity Ward عنوان بزرگ بعدیCall of Duty: Mobile ، Modern Warfare 3 و… را تولید کنند. در واقع از آن زمان تا به امروز، شرکت‌های Sledgehammer، Infinity Ward و Treyarch وظیفه توسعه فرانچایز محبوب کالاف دیوتی را برعهده گرفتند.

 

بازی‌های کمپانی اکتیویژن

بازی‌های کمپانی اکتیویژن

پس از آن که شما را با تاریخچه شرکت Activision آشنا کردیم، حال نیاز است تا به بررسی و معرفی بازی‌های بپردازیم که توسط این شرکت ساخته شده است. از مهم‌ترین بازی‌هایی که تحت برند شرکت اکتیویژن منتشر شده‌اند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عنوان بازی سال عرضه
Call of Duty 2003
Tony Hawk’s Pro Skater 1999
Guitar Hero 2005
Spider-Man 2018
Crash Bandicoot N. Sane Trilogy 2017
Skylanders: Spyro’s Adventure 2011
Destiny 2014
Overwatch 2016
Sekiro: Shadows Die Twice 2019
Crash Team Racing Nitro-Fueled 2019
Call of Duty: Warzone 2020
Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2 2020
Crash Bandicoot 4: It’s About Time 2020
Call of Duty: Black Ops Cold War 2020
Diablo II: Resurrected 2021
Tony Hawk’s Pro Skater 3 + 4 2021

به‌صورت کلی موارد گفته شده تنها برخی از بازی‌هایی هستند که توسط شرکت اکتیویژن عرضه شده است. اگر چه شرکت اکتیویژن بلیزارد بازی‌های مختلفی را منتشر کرده است، با این حال یکی از برترین فرانچایزهای کمپانی اکتیویژن، مجموعه Call of Duty است.

ماجرای قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد

قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد

در صورتی که اخبار صنعت بازی‌های ویدئویی را دنبال کرده باشید، بی شک یکی از مهم‌ترین اخبار این حوزه، ماجرای قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد است. این معامله ۶۹ میلیارد دلاری که بزرگ‌ترین قرارداد در حوزه بازی‌های ویدئویی است به نحوی است که در صورت تکمیل آن، شرکت اکتیویژن بلیزارد به‌صورت کامل تبدیل به زیر مجموعه مایکروسافت خواهد شد.

این قرارداد از همان روز اول جنجال و حواشی مختلفی داشت و بسیاری از فعالین حوزه گیم، شرکت مایکروسافت را متهم به ایجاد مونوپولی و انحصار در صنعت بازی‌های ویدئویی کرده‌اند. تا همین امروز هم ذره‌ای از حواشی این قرارداد کم نشده است و اخیراً سازمان رگولاتور نظارتی بریتانیا  که به آن  CMA گفته می‌شود، از تکمیل و نهایی شدن این قرارداد جلوگیری کرده است و این موضوع باعث شده تا همچنان چالش‌های ماجرای قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد ادامه دار باشد و این قرارداد تکمیل نشود.

جمع‌بندی

در این مطلب از سایت وب گیفت شما را با تاریخچه شرکت اکتیویژن بلیزارد آشنا کرده و به این سؤال مهم پاسخ دادیم که اکتیویژن چیست؟ بررسی موارد گفته شده در این مطلب به شما کمک می‌کند تا بتوانید دید کاملی در مورد کمپانی اکتیویژن (Activision) پیدا کنید.

منبع: en.wikipedia.org

تاریخ آخرین به روزرسانی: 24 اردیبهشت 1402

سوالات متداول

جواب سوال‌های رایج و متداول شما

شرکت Activision یک کمپانی آمریکایی در حوزه انتشار بازی‌های ویدئویی است که در منطقه سانتا مونیکا در کشور کالیفرنیا قرار دارد. این کمپانی به‌عنوان زیر مجموعه شرکت اکتیویژن بلیزارد شناخته می‌شود.

از محبوب‌ترین بازی‌های شرکت اکتیویژن می‌توان به Quake، Star Trek، Tony Hawk's، Total War، Call of Duty، Wolfenstein، Doom، Guitar Hero، Crash Bandicoot، Destiny و Sekiro: Shadows Die Twice اشاره کرد.

یکی از مهم‌ترین اخبار حوزه گیم، قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد است. این معامله ۶۹ میلیارد دلاری است که بزرگ‌ترین قرارداد در حوزه بازی‌های ویدئویی محسوب می‌شود. البته هنوز این قرارداد تکمیل نشده است.

۵/
5
دیدگاه‌ها (0) آخرین نظرات کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید...
افزودن دیدگاه
ایمیل شما منتشر نخواهد شد