فروشگاه گیفت کارت وب گیفت
فروشگاه گیفت کارت وب گیفت
تخفیف‌های زمان‌دار
مقایسه پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو
ایکس باکس

مقایسه پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو

مهدی داوری
انتشار در 19 آبان 1401

درصورتی‌که گیمر کنسول‌های بازی ایکس باکس یا پلی استیشن هستید، به‌منظور تجربه بهتر و کامل‌تر بازی‌های این کنسول‌ها نیاز است تا عضو سرویس‌های پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو شوید. به‌صورت کلی هر دو کنسول پلی استیشن و ایکس باکس بازی‌های عالی و ویژگی‌های زیادی را به گیمرهای خود ارائه می‌دهند. اما برای این که بیشترین بهره را از کنسول‌های بازی پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، Xbox One یا Xbox Series X|S خود ببرید، نیاز است تا اشتراک پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو را خریداری کنید.

درصورتی‌که اطلاعات کاملی در مورد پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو ندارید و نمی‌دانید که هر یک از این سرویس‌ها چه ویژگی‌هایی دارند با ما همراه باشید تا در این مطلب به بررسی مقایسه پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو پرداخته و در این زمینه اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم.

معرفی کلی پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو

معرفی کلی پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو

یکی از مهم‌ترین مواردی که پیش از مقایسه پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو باید به آن توجه داشته باشید این است که نه پلی استیشن نتورک که با نام پلی استیشن پلاس نیز شناخته می‌شود و نه ایکس باکس لایو گلد برای کنسول شما سرویس‌های لازم و ضروری نیستند.

بدون خرید اشتراک این سرویس‌ها می‌توانید از اپلیکیشن‌های مختلف بر روی کنسول خود لذت ببرید، بازی‌های مختلف را به‌صورت دیجیتال بخرید و عناوین تک نفره را بدون مشکل تجربه کنید. کنسول‌های پلی استیشن 4، پلی استیشن 5، Xbox One و Xbox Series X|S همگی به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید پس از خرید اشتراک سرویس‌های مختلف، مزایا عضویت در سرویس‌های خریداری شده را با هر کاربر در کنسول خود به اشتراک بگذارید.

پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو دو سرویسی هستند که شما می‌توانید با عضویت در آن‌ها هم بازی‌های مختلف را به‌صورت اینترنتی و آنلاین تجربه کرده و هم از سایر مزایا این سرویس‌ها نظیر تخفیف‌های زمانی استفاده کنید.

البته موضوع مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که درحالی‌که پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو گلد هنوز دارای مزایایی برای کنسول‌های PlayStation 3 و Xbox 360 هستند، ما در این مطلب به کنسول‌های نسل جدید پرداخته و دیگر در مورد کنسول‌های PlayStation 3 و Xbox 360 صحبت نخواهیم کرد.

مقایسه مزایا و ویژگی‌های پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو

مقایسه مزایا و ویژگی‌های پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو

پس از آن که شما را با سرویس‌های پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو آشنا کردیم، حال نیاز است تا به بررسی مقایسه پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو پرداخته و در مورد مزایا و ویژگی‌های این سرویس‌ها اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم. در همین راستا از مهم‌ترین مزایا و ویژگی‌هایی که پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دسترسی به امکان تجربه بازی‌ها به‌صورت چندنفره آنلاین

مزیت کلیدی و اصلی که پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو گلد دارند، فراهم‌کردن امکان تجربه بازی‌ها به‌صورت چندنفره آنلاین است. در پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5، و همچنین Xbox One و Xbox Series X|S برای تجربه بازی‌ها به‌صورت تک نفره نیازی به پرداخت هزینه و خرید اشتراک نیست، این در حالی است که برای تجربه بازی‌های چندنفره آنلاین پولی، نیاز است تا اشتراک پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو را خریداری و به این ویژگی دسترسی پیدا کنید.

البته موضوع مهمی که باید بدانید این است که خوشبختانه پلی استیشن و ایکس باکس به شما این امکان را می‌دهند تا بازی‌های چندنفره رایگان مانند Fortnite و Rocket League را به‌صورت آنلاین و بدون اشتراک تجربه کنید و برای تجربه چندنفره آنلاین بازی‌های پولی نیاز است تا اشتراک پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو را خریداری کنید.

دریافت بازی‌های رایگان در هر ماه

در کنار امکان تجربه بازی‌های آنلاین با عضویت در سرویس پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو، شرکت سونی و مایکروسافت تلاش کرده‌اند تا قابلیت‌های مختلفی را به سرویس‌های خود اضافه کنند. در حال حاضر هر دو سرویس پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو گلد در هر ماه بازی‌های رایگان را به افرادی که مشترک این سرویس‌ها هستند ارائه می‌دهد. در ادامه به بررسی نحوه دریافت بازی‌های رایگان در هر ماه پرداخته و بیان می‌کنیم که چگونه می‌توانید در کنسول پلی استیشن و ایکس باکس، این بازی‌ها را دریافت و آن‌ها را کنید.

دریافت بازی‌های رایگان از پلی استیشن نتورک

هر ماه، مشترکین پلی استیشن نتورک می‌توانند چند بازی رایگان را به لیست بازی‌های کنسول خود به‌صورت رایگان اضافه کنند. از زمان عرضه پلی استیشن 5، هر ماه سه بازی به این سرویس اضافه می‌شود. به‌طورکلی، دو مورد از آن‌ها بازی‌های پلی استیشن 4 بوده و حداقل یک عنوان برای کنسول پلی استیشن 5 که ممکن است نسخه پلی استیشن 4 نیز داشته باشد در این سرویس قابل دانلود هستند.

بازی‌های جدید پلی استیشن نتورک در اولین سه‌شنبه هر ماه معرفی می‌شود و تا اولین سه‌شنبه ماه بعد در دسترس هستند. تا زمانی که بازی‌ها را در صورت رایگان بودن به کتابخانه خود اضافه کنید و تا زمانی که اشتراک Plus شما فعال باشد، شما می‌توانید به این بازی‌ها دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را تجربه کنید.

اگر اشتراک نتورک و پلاس شما از بین برود، دسترسی به بازی‌های رایگانی را که دانلود کرده‌اید را از دست خواهید داد. با این حال، اگر دوباره مشترک شوید، دوباره به این بازی‌ها دسترسی خواهید داشت. در پلی استیشن 5، یک مزیت منحصربه‌فرد به نام Collection نیز وجود دارد. این به شما این امکان را می‌دهد تا برخی از بازی‌های موفقیت پلی استیشن 4 را بر روی پلی استیشن 5 خود بازی کنید.

دریافت بازی‌های رایگان با ایکس باکس لایو گلد

سیستم بازی رایگان مایکروسافت Games with Gold نام دارد. در گذشته در هر ماه دو بازی رایگان Xbox One/Series X|S و همچنین دو عنوان رایگان Xbox 360 به این سرویس اضافه می‌شد. به دلیل سازگاری با کنسول‌های سری X|S و ایکس باکس وان، تمامی بازی‌های رایگان در کنسول‌های جدید قابل تجربه بودند. با این حال، از 1 اکتبر 2022، مایکروسافت اعلام کرده است که دیگر عناوین Xbox 360 را به‌عنوان بخشی از Games with Gold ارائه نمی‌دهد. در حال حاضر، می‌توانید انتظار دو عنوان را داشته باشید که هم روی Xbox One و هم Xbox Series X|S قابل بازی هستند.

مانند پلی استیشن نتورک، برای افزودن آن‌ها به کتابخانه خود، باید بازی‌ها را در طول دوره رایگان بودنشان دریافت کنید و درصورتی‌که اگر اجازه دهید اشتراکتان تمام شود، امکان تجربه بازی‌های رایگان از دست خواهد رفت. بازی‌های رایگان ایکس باکس لایو گلد به نحوی برنامه‌ریزی می‌شوند که یک بازی رایگان در اول ماه عرضه می‌شود و تا پایان ماه در دسترس است. از سوی دیگر بازی دوم رایگان این سرویس از 16 ماه جاری تا 15 ماه آینده میلادی به‌صورت رایگان در دسترس است.

دریافت تخفیف بازی‌های دیجیتال با پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو

به‌منظور مقایسه پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو باید به این نکته توجه داشته باشید که علاوه بر بازی‌های رایگان، پلی استیشن پلاس و ایکس باکس لایو گلد هر دو تخفیف‌های متنوعی را در فروشگاه‌های دیجیتال خود ارائه می‌کنند. البته در میزان تخفیف‌ها و تعداد بازی‌هایی که در هر ماه تخفیف می‌خوردند، تفاوت‌هایی وجود دارد. به همین دلیل مقایسه پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو کمی سخت است.

البته ویژگی مشترک پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو در بخش تخفیف‌ها این است که شامل DLC و آیتم‌های مصرفی نیز می‌شوند، بنابراین فقط بازی‌های کامل شامل تخفیف نمی‌شوند. با عضویت در سرویس پلی استیشن نتورک، گاهی اوقات دسترسی انحصاری به نسخه‌های بتا بازی، دریافت افزونه‌ها برای بازی‌های مختلف و… را نیز خواهید داشت.

مقایسه سایر ویژگی‌های پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو

در بخش‌های قبلی مهم‌ترین ویژگی‌های مشترک پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو را به شما معرفی کردیم. حال در این بخش به بررسی سایر ویژگی‌های این سرویس‌ها پرداخته و در مورد هر یک از این ویژگی‌ها صحبت خواهیم کرد:

۱. ذخیره‌سازی ابری

سرویس پلی استیشن پلاس و نتورک فضایی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا سیوهای بازی خود را در فضای ابری ذخیره کنید. مشترکین 100 گیگابایت برای سیو بازی‌های پلی استیشن 4 و 100 گیگابایت دیگر برای سیو بازی‌های پلی استیشن 5 دریافت می‌کنند. این فضا به شما این امکان را می‌دهد تا از داده‌های ارزشمند خود نسخه پشتیبان تهیه کرده و همچنین به‌راحتی سیوهای خود را به کنسول دیگری منتقل کنید.

با این حال، هر دو کنسول Xbox One و Xbox Series X|S فضای ابری را بدون اشتراک به کاربران ارائه می‌دهد. همچنین مایکروسافت اعلام کرده است که با افزایش تعداد بازی‌های شما، فضای ذخیره‌سازی ابری شما نیز افزایش پیدا کند. همچنین مقدار دقیق این فضا بر روی کنسول‌های ایکس باکس نیز مشخص نیست.

۲. دریافت راهنمای بازی‌ها

پلی استیشن 5 دارای ویژگی به نام Game Help است که به شما امکان دریافت نکات و ترفندهای مربوط به بازی‌ها را ارائه می‌دهد. نکته مهمی که باید بدانید این است که این قابلیت در پلی استیشن 4 در دسترس نیست و برای استفاده در پلی استیشن 5 به اشتراک پلی استیشن نتورک و پلاس نیاز دارد.

مقایسه هزینه پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو گلد

مقایسه هزینه پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو گلد

قیمت ایکس باکس لایو گلد و پلی استیشن پلاس یکسان است و شما می‌توانید با پرداخت 60 دلار در سال این سرویس را خریداری کنید. خوشبختانه، می‌توانید تخفیف‌های مختلفی را در طول سال دریافت کنید که به شما این امکان را می‌دهد تا 10 دلار یا بیشتر در اشتراک سالانه تخفیف بگیرید. همچنین شما می‌توانید به‌صورت ماهانه اشتراک هر یک از این سرویس‌ها را دریافت کنید. هر دو آن‌ها 10 دلار برای یک ماه یا 25 دلار برای سه ماه قیمت دارند.

نکته مهمی که باید بدانید این است که اگر شما عضو سرویس پلی استیشن پلاس شوید، می‌توانید به‌راحتی به سرویس پلی استیشن نتورک دسترسی پیدا کنید.خرید پلی استیشن پلاس که در سه حالت اسنشیال، اکسترا و پرمیوم به فروش می رسد، با توجه به امکاناتی که ارائه می دهد قیمت های متفاوتی دارد. به طور مشابه، مایکروسافت دوست دارد تا گیمرها را به جای خرید جداگانه اشتراک هر یک از سرویس‌های خود به سمت خرید اشتراک گیم پس خود سوق دهد که 15 دلار در ماه قیمت دارد. ایکس باکس گیم پس علاوه بر ارائه خدمات ایکس باکس لایو گلد شامل دسترسی کامل به صدها بازی را به شما ارائه می‌دهد. Game Pass Ultimate یا گیم پس نامحدود شامل دسترسی به Game Pass در ایکس باکس و رایانه شخصی، به‌علاوه ایکس باکس لایو گلد است.

مقایسه نهایی مقایسه پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو

مقایسه نهایی مقایسه پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو

پس از آن که بیان کردیم که پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو گلد چه ویژگی‌ها و خدماتی را به گیمرها ارائه می‌دهد، حال می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا این سرویس‌ها برای شما ارزشمند هستند یا خیر. نکته مهمی که باید بدانید این است که در مقایسه پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو برنده واقعی وجود ندارد، اما این سرویس‌ها تفاوت‌های کوچکی دارند.

عضویت در هرکدام از این سرویس‌ها برای تجربه بازی‌های چندنفره آنلاین موردنیاز است و بازی‌های رایگان و تخفیف‌هایی که این سرویس‌ها به شما ارائه می‌دهد، از دیگر ویژگی‌های عضویت در پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو است. تمامی این موارد باعث شده تا افرادی که کنسول‌های پلی استیشن یا ایکس باکس را دارند، می‌توانند برای تجربه بهتر بازی‌ها و همچنین دریافت بازی‌های رایگان و تخفیف‌های زمانی عضو این سرویس‌ها شده و از این مزایا استفاده کنید.

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا به بررسی مقایسه پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو پرداخته و در مورد مزایا این سرویس‌ها و خدماتی که به گیمرها ارائه می‌دهند، اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه کردیم. توجه به موارد گفته شده در این مطلب به شما کمک می‌کند تا بتوانید از مزایا سرویس‌های پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو استفاده کنید.

تاریخ آخرین به روزرسانی: 3 شهریور 1402

سوالات متداول

جواب سوال‌های رایج و متداول شما

امکان تجربه بازی‌ها به‌صورت آنلاین، دریافت بازی‌های رایگان در هر ماه و تخفیف‌های زمانی از مهم‌ترین مزایا و ویژگی‌های پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو است.

شما می‌توانید با پرداخت 10 دلار در ماه، 25 دلار در هر سه ماه و 60 دلار به‌صورت سالیانه عضو سرویس‌های پلی استیشن نتورک و ایکس باکس لایو شده و از مزایا این سرویس‌ها استفاده کنید.

بهترین روش عضویت در سرویس پلی استیشن نتورک خرید اشتراک پلی استیشن پلاس و بهینه‌ترین گزینه برای عضویت در سرویس ایکس باکس لایو، خرید اشتراک گیم پس است.

دیدگاه‌ها (0) آخرین نظرات کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید...
افزودن دیدگاه
ایمیل شما منتشر نخواهد شد