فروشگاه گیفت کارت وب گیفت
فروشگاه گیفت کارت وب گیفت
تخفیف‌های زمان‌دار
روبلاکس چیست؟
روبلاکس

روبلاکس چیست؟

مهدی داوری
انتشار در 15 آبان 1401

روبلاکس یک پلتفرم آنلاین است که در سال‌های اخیر محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده و بسیاری از کودکان و نوجوانان در سراسر دنیا عضو این بازی هستند و Roblox را تجربه می‌کنند. آمار جالبی در مورد این بازی وجود دارد که بیان می‌کند که بیش از نیمی از بچه‌های آمریکایی زیر 16 سال روبلاکس بازی می‌کنند. امروزه با شعله‌ور شدن تب روبلاکس در سراسر جهان، رسانه‌های بزرگ نظیر تلاش می‌کنند تا در مورد پلتفرم روبلاکس بنویسند. در این بین اگر نمی‌دانید که روبلاکس چیست و این پلتفرم آنلاین چه ویژگی‌هایی دارد با ما همراه باشید تا در مورد معرفی نگاهی به پلتفرم روبلاکس انداخته و شما را با این سرویس آشنا کنیم.

معرفی پلتفرم و سرویس روبلاکس، آینده بازی های ویدئویی

معرفی پلتفرم و سرویس روبلاکس

در راستای بررسی و معرفی سرویس Roblox باید گفت که روبلاکس یک پلتفرم آنلاین است که کاربران می‌توانند برای انجام بازی‌های مختلف به سراغ این پلتفرم آمده و از این طریق با سایر کاربران در ارتباط باشند. برخلاف باور عمومی روبلاکس تنها یک پلتفرم بازی نیست، بلکه مکانی است که مردم در آن بازی‌های ساخته شده توسط توسعه‌دهندگان دیگر را تجربه می‌کنند. از این نظر می‌توان گفت که سرویس روبلاکس بیشتر شبیه استیم است و شما می‌توانید در آن بازی‌های مختلف را تجربه و با سایر گیمرها رقابت کنید.

چیزی که روبلاکس را از هر پلتفرم دیگری در صنعت بازی متمایز می‌کند این است که همه بازی‌های و سرویس‌های موجود در این پلتفرم که می‌توانید آن را تجربه کنید، توسط کاربران موجود در این سرویس ساخته می‌شوند. در Roblox، سرگرمی فقط از بازی کردن ناشی نمی‌شود، بلکه از ساخت بازی نیز به وجود می‌آید.  این بازی‌ها به طور رسمی توسط مدیران و تیم توسعه‌دهنده روبلاکس ایجاد نمی‌شوند، بلکه توسط کاربران این پلتفرم ساخته شده اند. در حال حاضر، این پلتفرم به قدری گسترده شده است که کاربران در آن بیش از 20 میلیون بازی را بر روی این پلتفرم منتشر کرده‌اند.

کاربران روبلاکس می‌توانند نرم افزار Roblox را در رایانه، کنسول بازی، تلفن یا تبلت خود دانلود کنند. سپس هر بار که برنامه را باز می‌کنند، یک بازی روبلاکس را برای تجربه انتخاب کنند. شاید تعجب کنید؛ اما باید بدانید که پلتفرم روبلاکس از سال 2006 تا به امروز فعالیت داشته و در حال حاضر بیش از 50 میلیون بازی در محیط آن وجود دارد.  روبلاکس همچنین در کنار فراهم کردن پلتفرمی برای تجربه بازی، به‌عنوان یک پلتفرم اجتماعی کوچک نیز عمل می‌کند و این فرصت را به کاربران خود می‌دهد تا دوستان خود را به این سرویس اضافه کرده و با آن‌ها چت کنند. همچنین لازم به ذکر است که شرکت Roblox گزارش داده است که روزانه بیش از 52 میلیون نفر این بازی را به‌صورت آنلاین تجربه می‌کنند که در مقایسه با سال گذشته 21 درصد افزایش‌یافته است.

شاید در نگاه اول روبلاکس سرویس خاص و جذابی نباشد؛ اما موضوع مهمی که باعث اهمیت این پلتفرم شده، امکان کسب درآمد از طریق این پلتفرم است.

اهمیت سرویس روبلاکس چیست؟

شاید در نگاه اول روبلاکس سرویس خاص و جذابی نباشد؛ اما موضوع مهمی که باعث اهمیت این پلتفرم شده، امکان کسب درآمد از طریق این پلتفرم است. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که برخی از توسعه‌دهندگان با کسب درآمد از بازی‌های خود در این سرویس در طول یک سال تا 1 میلیون دلار نیز درآمد کسب کرده‌اند.  اگرچه روبلاکس و همه بازی‌های آن به‌صورت رایگان در دسترس هستند، اما بسیاری از گیمرها ارز مجازی مخصوص این بازی با نام Robux را خریداری و آن را برای موارد زیباسازی آواتار خود در بازی‌های روبلاکس خرج می‌کنند.

توسعه‌دهندگان بازی در سرویس روبلاکس می‌توانند بخشی از این تراکنش‌ها را در قالب Robux دریافت کنند و زمانی که یک توسعه‌دهنده پول کافی در Robux به دست آورد، می‌تواند از برنامه‌ای به نام Developer Exchange  استفاده کرده و Robux را به پول واقعی تبدیل کنند. این ویژگی جذاب باعث شده تا اهمیت و محبوبیت سرویس روبلاکس افزایش فوق‌العاده‌ای پیدا کند. در واقع می‌توان گفت که سرویس روبلاکس به نحوی است که هرکسی می‌تواند در روبلاکس بازی بسازد. این پلتفرم امکانی را به گیمرها می‌دهد تا ایده‌های خود را در این پلتفرم تبدیل به بازی کنند. شما می‌توانید به‌عنوان گیمر این کارها را با استفاده از مجموعه‌ای از ابزارهای توسعه بازی انجام دهید.

نکته مهمی که به‌منظور ساخت بازی در سرویس روبلاکس باید به آن توجه داشته باشید این است که بازی‌های موجود در این سرویس با استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی به نام Lua تولید شده است که یادگیری آن راحت‌تر از سایر زبان‌های برنامه‌نویسی است. این شرکت تالارهای گفتگوی را برای توسعه‌دهندگان فراهم کرده است تا سازندگان بتوانند فرایند عیب‌یابی بازی‌های خود را به‌سرعت انجام داده و همچنین مهارت‌های جدیدی را بیاموزند. با روبلاکس، توسعه‌دهندگان نیازی به نگرانی در مورد راه‌اندازی سرور ندارند. آن‌ها فقط بازی را می‌سازند و سپس بازیکنان می‌توانند بازی خود را به‌صورت چندنفره آنلاین انجام دهند.

قیمت خرید روبلاکس

قیمت خرید سرویس روبلاکس

درصورتی‌که قصد دارید تا عضو سرویس Roblox شده و این بازی را تجربه کنید باید بدانید که پلتفرم و بازی‌های موجود در روبلاکس رایگان هستند. با این حال، بازی‌های روبلاکس می‌توانند خرید درون برنامه‌ای نیز داشته باشند؛ اما این خریدها در اکثر مواقع برای آیتم‌های تزئینی است. از سوی دیگر برخی از بازی‌های هستند که برای تجربه آن‌ها نیاز است تا مبلغی پرداخت کنید، مثلاً در بازی Adopt Me! ، بازیکنان با پرداخت هزینه یک حیوانات خانگی را قبول می‌کنند و باید از آن‌ها مراقبت کنند.

به همین دلیل می‌توان گفت که در هر بازی شاهد خریدهای درون بازی متفاوتی هستیم. شما می توانید با خرید گیفت کارت روبلاکس ارزان، اقدام به پرداخت درون برنامه ای این بازی که با واحد پولی روباکس شناخته می شود بپردازید.

با وجود محبوبیت بسیار زیادی که Roblox در بین کودکان دارد؛ اما دنیای رنگارنگ و عجیب روبلاکس مدت‌ها است که از جریان اصلی صنعت بازی‌ها دورمانده است.

آینده روبلاکس چیست؟

با وجود محبوبیت بسیار زیادی که Roblox در بین کودکان دارد؛ اما دنیای رنگارنگ و عجیب روبلاکس مدت‌ها است که از جریان اصلی صنعت بازی‌ها دورمانده است. این شرکت که به‌نوعی در میان مخاطبان خاص قرار گرفته است. با این حال تلاش مدیران سرویس روبلاکس این است که در آینده قابلیت‌های بیشتری را به سرویس خود اضافه کند تا گیمرهای بیشتری جذب این پلتفرم شده و بازی‌های مختلف موجود در روبلاکس را تجربه کنند.

ساخت بازی در روبلاکس

درصورتی‌که قصد دارید تا در پلتفرم Roblox بازی ایجاد کرده و از این طریق کسب درآمد کنید، نیاز است تا نرم‌افزار Roblox Studio را دانلود کنید. این نرم‌افزار به نحوی است که در آن می‌توانید هر چیزی که در ذهن خود دارید را با استفاده از این نرم‌افزار در سرویس روبلاکس بسازید.  در مرحله بعد، شما باید اصول اولیه زبان برنامه‌نویسی روبلاکس را یاد بگیرید. همان‌طوری که بیان کردیم زبان نویسی موجود در این پلتفرم Lua استفاده می‌کند که یادگیری آن نسبتاً آسان است و این زبان راهی عالی برای کدنویسان جوان برای درک اصول اولیه توسعه بازی‌های ویدئویی است.

Roblox ادعا می‌کند که Roblox Studio به نحوی است که به شما این امکان را می‌دهند تا هر چیزی که علاقه‌مند هستید را بسازید.

مدیران Roblox ادعا می‌کند که Roblox Studio به نحوی است که به شما این امکان را می‌دهند تا هر چیزی که علاقه‌مند هستید را در بازی روبلاکس ایجاد و با یک کلیک آن را در گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، کامپیوترهای شخصی، کنسول‌ها و دستگاه‌های واقعیت مجازی منتشر کنید.

همچنین در بخش Developer Hub افراد می‌توانند با سایر توسعه‌دهندگان ارتباط برقرار کرده و جدیدترین آموزش‌ها را از این طریق دریافت کنند. همچنین می‌توانند به‌روزرسانی‌های جدید را دریافت و API بازی روبلاکس را بررسی کنند. درصورتی‌که قصد دارید تا در روبلاکس کسب درآمد کنید نیاز است تا به چند نکته بسیار مهم توجه داشته باشید. در وهله اول باید حداقل 13 سال سن داشته باشید. همچنین باید عضو Outrageous Builders Club باشید و حداقل 100000 Robux کسب شده در حساب خود داشته باشید. با داشتن این شرایط شما می‌توانید Robux هایی که دریافت می‌کنید را تبدیل به پول واقعی کنید.

لیست محبوب‌ ترین بازی‌ های روبلاکس که باید تجربه کنید.

محبوب‌ ترین بازی‌ های روبلاکس

یکی از مهم‌ترین مواردی که در مورد سرویس روبلاکس باید بدانید این است که در این پلتفرم امروزه بیش از 40 میلیون بازی مختلف وجود دارد. این تنوع بالا باعث شده تا تمامی گیمرها بتوانند بازی‌هایی متناسب باسلیقه خود را در این سرویس پیدا کنند. در این بین یکی از سؤالاتی که از سوی کاربران پرسیده می‌شود این است که محبوب‌ترین بازی‌های روبلاکس کدام‌اند؟ به‌منظور پاسخ به این سؤال باید گفت که در حال حاضر محبوب‌ترین بازی روبلاکس Adopt Me است که با بیش از 29.4 میلیارد بازدید و 24.7 میلیون فرد آن را جز بازی‌های مورد علاقه خود قرار داده اند. این بازی نقش‌آفرینی به کاربران اجازه می‌دهد تا حیوانات خانگی خریداری کرده و آن‌ها بزرگ کنند. همچنین در این بازی شما می‌توانید خانه‌های مجازی خود را تزئین کرده و با دوستان خود تعامل داشته باشند. از دیگر بازی‌های محبوب Roblox می‌توان به Brookhaven RP، Tower of Hell و Blox Fruits اشاره کرد.

فعالیت روبلاکس به‌عنوان یک شبکه اجتماعی

موضوع مهمی که در مورد سرویس روبلاکس باید بدانید این است که در کنار امکان تجربه بازی‌های مختلف در این پلتفرم، روبلاکس یک شبکه اجتماعی در متاورس نیز است که به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند در آن با افراد غریبه در جامعه جهانی و همچنین افرادی که در زندگی واقعی نیز می‌شناسند ارتباط برقرار کنند. به گفته این شرکت، کاربران Roblox روزانه تقریباً 2.5 میلیارد پیام چت ارسال می‌کنند. این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد درخواست‌های دوستی ارسال کنند، پیام‌های خود را به دیگران بدهند و با سایر کاربران در بازی‌ها تجارت کنند.

سال گذشته، Roblox امکان چت صوتی خود را راه‌اندازی کرد که به کاربران اجازه می‌دهد تا با بازیکنان دیگری که در نزدیکی آن‌ها هستند صحبت کنند. البته در حال حاضر تنها کاربرانی که سن 13 سال یا بیشتر دارند می‌توانند از قابلیت چت صوتی استفاده کنند. علاوه بر امکان برقراری ارتباط با دیگران، کاربران می‌توانند از قدرت رای دادن در پلتفرم استفاده کنند. شما می‌توانید به بازی‌ها رأی مثبت یا منفی دهید تا از این طریق به سایر گیمرها کمک کنید تا بازی‌های جذاب را به شکل راحت‌تری پیدا و تجربه کنند.

آیا روبلاکس برای کودکان امن است؟

یکی از سؤالاتی که والدین در مورد پلتفرم Roblox مطرح می‌کنند این است که آیا روبلاکس فضای امنی برای کودکان است یا خیر؟ در پاسخ به این سؤال بسیار مهم باید گفت که مانند هر شبکه اجتماعی، این برنامه به نحوی است که ممکن است کاربران در آن در معرض خطر کلاهبرداری و آزار قرار بگیرند. در واقع، منتقدان روبلاکس را به دلیل ناتوانی در محافظت کافی از کودکان در برابر آزار و اذیت و سوءاستفاده مورد انتقاد قرار داده اند.

روبلاکس ادعا می‌کند که به طور خودکار محتوای نامناسب را از چت فیلتر می‌کند، اما والدین باید احتیاط کنند و قبل از این که کودکان خود اجازه دهند تا یک حساب روبلاکس داشته باشند، باید در مورد نحوه استفاده درست از این پلتفرم آنلاین آموزش‌های لازم را به کودکان خود ارائه دهند.

همچنین یکی از قابلیت‌هایی که Roblox به والدین می‌دهد این است که والدین می‌توانند چت‌های درون بازی، خرید درون برنامه‌ای و دسترسی به برخی از بازی‌ها را محدود کنند. همچنین می‌توانید اعلان‌هایی را روشن کنید تا هر زمانی که فرزندتان در برنامه پول خرج می‌کند به شما اطلاع داده شود. برای مشاهده لیستی از کنترل‌های والدین نیاز است تا وارد حساب روبلاکس خود شوید و به تنظیمات بروید. در بخش parental controls، گزینه‌های مختلفی در اختیار والدین قرار می‌گیرد تا بتوانند امنیت این سرویس را برای کودکان خود افزایش دهند.

یکی از نکات بسیار مهمی که در مورد روبلاکس باید بدانید آواتارهای موجود در این بازی است.

آواتار روبلاکس چیست؟

یکی از نکات بسیار مهمی که در مورد روبلاکس باید بدانید آواتارهای موجود در این بازی است. آواتارها در واقع ظاهر شخصیت شما در دنیای Roblox است. به طور خودکار به همه گیمرهای روبلاکس یک آواتار داده می‌شود که شخصیتی شبیه انسان که به طور پیش‌فرض ظاهر شما را در تمام بازی‌های روبلاکس را نشان می‌دهد. شما می‌توانید آیتم‌های مختلفی را برای سفارشی‌سازی آواتار خود در بازی بدست بیاورید. همچنین می‌توانید این آیتم‌ها را با ارز مجازی Robux خریداری کنید. البته برای دسترسی به این ارز مجازی باید با پول واقعی خود Robux خریداری کنید. آواتارهای بازی روبلاکس می‌توانند با طیف وسیعی از اعضای بدن، لوازم جانبی، لباس، رنگ پوست، انیمیشن‌ها و… سفارشی شوند.

خرید Robux یا روباکس چگونه است؟

نحوه خرید Robux یا روباکس

درصورتی‌که علاقه‌مند هستید تا ارز مجازی Roblox یا روباکس را خریداری و از آن استفاده کنید، باید به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که به دلیل تحریم‌ها، امکان خرید روباکس، این ارز مجازی به‌صورت مستقیم برای گیمرهای ایرانی وجود ندارد. به همین دلیل اگر قصد دارید تا Robux خریداری کنید، نیاز است تا به سراغ فروشگاه‌هایی بیایید که امکان خرید این ارز مجازی را به شما می‌دهند و سپس می‌توانید از این طریق حساب خود در بازی روبلاکس را شارژ و از Robux برای شخصی‌سازی شخصیت خود استفاده کنید.

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا نگاهی به سرویس Roblox انداخته و در مورد ویژگی‌های این پلتفرم اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم. درصورتی‌که نمی‌دانستید که پلتفرم روبلاکس چیست، با مطالعه این مطلب می‌توانید آگاهی کاملی نسبت به این سرویس بدست بیاورید. همچنین اگر سؤال خاصی در مورد این سرویس دارید، در این مطلب تلاش شده تا به تمامی این سؤالات پاسخ داده شود.

منبع: hootsuite

تاریخ آخرین به روزرسانی: 3 شهریور 1402

سوالات متداول

جواب سوال‌های رایج و متداول شما

روبلاکس یک پلتفرم آنلاین است که کاربران می‌توانند برای انجام بازی‌های مختلف به سراغ این پلتفرم آمده و همچنین از این طریق با سایر کاربران در ارتباط باشند.

Robux ارز مجازی مخصوص بازی روبلاکس است که باعث استفاده از آن می‌توانید آیتم‌های مختلف را برای شخصی سازی آواتار خود خریداری کنید. همچنین توسعه دهندگان با دریافت Robux می‌توانند آن را تبدیل به پول واقعی کنند.

بله، شما برای تجربه بازی‌های موجود در روبلاکس به صورت کلی نیازی نیست تا هزینه‌ای پرداخت کنید. البته برخی از بازی‌های موجود در این سرویس به نحوی هستند که تجربه آن‌ها نیاز به پرداخت درون برنامه‌ای دارند.

دیدگاه‌ها (0) آخرین نظرات کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید...
افزودن دیدگاه
ایمیل شما منتشر نخواهد شد