فروشگاه گیفت کارت وب گیفت
فروشگاه گیفت کارت وب گیفت
تخفیف‌های زمان‌دار
بررسی ارورهای کنسول پلی استیشن؛ به همراه روش های حل مشکل
پلی استیشن

بررسی ارورهای کنسول پلی استیشن؛ به همراه روش های حل مشکل

مهدی داوری
انتشار در 14 بهمن 1401

در صورتی که کنسول پلی استیشن (PlayStation) دارید، ممکن است در هنگام استفاده از این کنسول با مشکلات و ارورهای مختلفی مواجه شوید. در صورتی که قصد دارید تا هر یک از این مشکلات را برطرف کنید، نیاز است تا به سراغ روش مناسب آمده تا بتوانید، خطا های کنسول پلی استیشن ۴ یا ۵ خود را بدون مشکل برطرف کنید. در همین راستا در این مطلب از سایت وب گیفت قصد داریم تا شما را با رایج ترین ارورهای کنسول پلی استیشن آشنا کرده و در مورد روش حل این مشکلات توضیحات کاملی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید.

خطاها و ارورهای رایج کنسول پلی استیشن 4 به ۲۰ ارور کلی تقسیم می‌شوند.

خطاها و ارورهای رایج کنسول پلی استیشن 4

در صورتی که کنسول PS4 دارید، ممکن است با ارورهای مختلفی در هنگام استفاده از آن مواجه شوید. در راستای بررسی ارورها و خطاهای رایج کنسول پلی استیشن 4، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ارور CE-34878-0

این ارور یکی از خطاهایی است که در هنگام اجاره برنامه‌ها و بازی‌ها رخ می‌دهد. به‌منظور حل این مشکل نیاز است تا برنامه و بازی که چنین خطایی داده است را ببندید و آخرین به‌روزرسانی را برای بازی خود نصب کنید. سپس باید پلی استیشن 4 خود را ری استارت کنید. اگر هارد دیسک پلی استیشن 4 خود را ارتقا داده‌اید، در صورت مواجه با این خطا نیاز است تا هارد دیسک اصلی را دوباره بر روی کنسول خود نصب کنید.

اگر خطا دوباره رخ داد، از اطلاعات ذخیره شده خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و سپس به بخش Settings > Initialization بروید و Initialize پلی استیشن 4 را انتخاب کنید. در صورتی که با انجام این کار باز هم با مشکل مواجه شدید، نیاز است تا از افراد متخصص بخواهید تا وضعیت دستگاه شما را بررسی کنند. توصیه می‌شوند برای جلوگیری از مشکلات احتمالی از خطاهای نصب و اجاره بازی ها حتما پیش از تهیه بازی، از بهترین روش های خرید بازی پلی استیشن اطلاع داشته باشید.

ارور CE-37732-2

در صورتی که با این ارور مواجه شوید، به احتمال زیاد فایل‌های دانلود شده به‌درستی بر روی کنسول شما نصب نشده است. این احتمال وجود دارد که داده‌ها در طول فرایند دانلود خراب شده باشند. به‌منظور حل این مشکل نیاز است تا در گام اول فایل دانلود شده را پاک کنید. سپس باید در کنسول پلی استیشن خود به بخش Notifications  > Downloads  بروید و محتوا را انتخاب کنید.

سپس دکمه OPTIONS را روی کنترلر خود فشار دهید و محتوای دانلود شده را حذف کنید. دوباره سعی کنید فایل را دانلود کنید. اگر خطا در هنگام اجرا بازی است باید بررسی کنید که آیا آپدیتی برای بازی وجود دارد یا خیر. اگر همچنان با این خطا مواجه هستید، نیاز است تا بخش Settings  > Initialization  > Initialize پلی استیشن 4  > Quick آمده و کنسول خود را دوباره از اول راه‌اندازی کنید.

ارور CE-30005-8

این خطا در هنگام استفاده از هارد دیسک یا درایو Blu-ray / DVD رخ می‌دهد. این خطا به شما اطلاع می‌دهد که کنسول شما در هنگام خواندن اطلاعات از درایو یا پخش‌کننده بلوری با مشکل مواجه شده است. به‌منظور حل این مشکل پیشنهاد ما این است که هارد را از کنسول خود خارج کرده و مطمئن شوید که هارد شما کثیف، خراشیده یا آسیب‌ندیده باشد. اگر دیسک در شرایط خوبی قرار دارد، پیشنهاد ما این است که از یک تعمیرکار متخصص بخواهید تا وضعیت کنسول شما را بررسی کند.

ارور CE-34335-8

این ارور به شما اطلاع می‌دهد که هیچ هارد دیسکی از سوی کنسول شما شناسایی نشده است. حل این مشکل نیاز است تا کنسول پلی استیشن 4 خود را خاموش کرده، کنسول را از برق جدا و درپوش بالایی آن را بردارید.  سپس باید بررسی و چک کنید که هارد شما به‌درستی نصب شده باشد. اگر همچنان مشکل دارید، ممکن است هارد دیسک شما خراب شده یا معیوب باشد. در چنین شرایطی نیاز است تا کنسول شما از سوی یک تعمیرکار بررسی شود.

ارور CE-36329-3

این خطا به شما اطلاع می‌دهد که در نرم افزار سیستم پلی استیشن 4 خطایی رخ داده است. به‌منظور حل این مشکل نیاز است تا به بخش Settings > System Software Update  آمده و مطمئن شوید که آخرین نسخه سیستم‌عامل بر روی کنسول پلی استیشن 4 شما نصب شده است. سپس باید کنسول خود را راه‌اندازی مجدد کنید.

اگر دوباره خطا رخ داد، از اطلاعات ذخیره شده خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و با رفتن به Settings > Initialization > Initialize پلی استیشن 4  دوباره کنسول خود را از ابتدا راه‌اندازی کنید.

ارور CE-34788-0

اگر با این خطا روبه‌رو شوید، یعنی فایل آپدیت دانلود شده بر روی کنسول شما قابل استفاده نیستند. به‌منظور برطرف کردن این ارور باید مطمئن شوید که فایل صحیح را دانلود کرده اید. بررسی کنید که نام پوشه و نام فایل صحیح باشد. برای حل این مشکل نیز می‌توانید آخرین به‌روزرسانی را از صفحه نرم افزار سیستم پلی استیشن 4  دانلود کنید. برای دانلود فایل، گزینه Download update  را انتخاب کنید.

ارور NP-34957-8

این خطا به شما می‌گوید که کنسول شما مشکلی در اتصال به سرور دارد. به‌منظور حل این مشکل باید به سراغ صفحه وضعیت PlayStationNetwork آمده و مشکل اتصال به سرور را بررسی کنید. در صورت امکان، سعی کنید با استفاده از LAN کنسول خود را به اینترنت متصل کنید. اگر باز هم با مشکل مواجه هستید، باید کنسول خود را خاموش و از برق بکشید. همچنین پیشنهاد می‌شود که روتر یا مودم خود را خاموش کرده، حداقل 5 دقیقه صبر کرده و سپس روتر یا مودم خود را مجدداً روشن کنید. سپس  کنسول خود را دوباره به برق وصل و آن را مجدداً راه‌اندازی کنید.

ارور SU-42481-9

این ارور بیانگر است که به‌روزرسانی نرم افزار سیستم ناموفق بوده است. برای حل این مشکل باید کنسول پلی استیشن خود را مجدداً راه‌اندازی کرده و در صورت امکان سعی کنید نرم افزار سیستم را با استفاده از اتصال اینترنت به شکل LAN به‌روز کنید. اگر چندین بار دانلود ناموفق را تجربه کردید، نرم افزار سیستم پلی استیشن 4 را با استفاده از USB آپدیت کنید.

ارور SU-30746-0

این خطا نشان‌دهنده آن است که به‌روزرسانی نرم افزار پلی استیشن ناموفق بوده است. برای حل این مشکل می‌توانید کنسول پلی استیشن 4 خود را مجدداً راه‌اندازی کرده و در صورت امکان سعی کنید نرم افزار سیستم را با استفاده از اتصال اینترنت LAN به‌روز کنید. سپس می‌توانید به بخش Notifications  آمده، فایل به‌روزرسانی را انتخاب کرده و دکمه OPTIONS >  Delete را فشار دهید. در مرحله بعد باید به بخش تنظیمات  آمده و به قسمت به‌روزرسانی نرم افزار سیستم بروید و سعی کنید تا دوباره آپدیت را دانلود کنید.  اگر چندین بار دانلود ناموفق را تجربه کردید، می‌توانید نرم افزار سیستم پلی استیشن 4 را با استفاده از USB به‌روز کنید.

ارور CE-32930-7

اگر داده‌های دانلود شده روی HDD خراب شده باشد، با این خطا روبه‌رو خواهید شد. برای حل این مشکل نیاز است تا به صفحه اصلی کنسول خود بروید و بر روی بازی که با این خطا مواجه شده است بروید و دکمه OPTIONS را فشار دهید. سپس باید گزینه Delete را انتخاب کنید تا آن بازی حذف شود. سپس باید بازی را دوباره دانلود کنید.

ارور CE-32894-6

در صورتی که اتصال شما به سرور قطع شده است با این خطا روبه‌رو می‌شوید. این خطا به شما اطلاع می‌دهد که ممکن است مشکلی در اتصال به شبکه وجود داشته باشد، یا شبکه پلی استیشن به طور موقت با مشکل مواجه شده باشد. به‌منظور حل این مشکل نیاز است تا وضعیت اینترنت خود را بررسی و یا در صورتی که همچنان با مشکل مواجه هستید، وضعیت DNS کنسول خود را بررسی کنید.

ارور WC-40343-4

در صورتی که اطلاعات کارت اعتباری ذخیره شده در حساب شما نامعتبر باشد، این خطا به شما نمایش داده می‌شود. برای حل این مشکل باید به بخش Settings  > PlayStationNetwork  > Wallet  > Billing Information  بروید و مطمئن شوید که جزئیات کارت اعتباری شما به‌درستی وارد شده است.

ارور WS-43709-3

اگر تاریخ انقضای کارت اعتباری شما رسیده باشد، این خطا به شما نمایش داده می‌شود. به‌منظور حل این مشکل باید به بخش Settings > Account Management > Account Information > Wallet > Payment Methods آمده و وضعیت کارت اعتباری خود را بررسی کنید. با ورود به این بخش باید تاریخ انقضا کارت اعتباری خود را بررسی کرده و در صورت اتمام آن یک کارت اعتباری معتبر ثبت کنید. در صورت عدم وجود مشکل در تاریخ انقضا، لطفاً صحت اطلاعات کارت اعتباری خود را مجدداً بررسی کنید.

ارور E-8200012C

اگر اطلاعات کارت اعتباری شما نامعتبر باشد، این ارور به شما نمایش داده می‌شود. برای حل این خطا باید به بخش Settings > PlayStationNetwork/Account Management > Account Information > Wallet > Payment Methods آمده و مطمئن شوید که جزئیات کارت خود را به‌درستی وارد کرده باشید.

که البته با توجه به تحریم بودن شبکه بانکی ایران، امکان وارد کردن اطلاعات بانکی برای کاربران ایرانی غیر فعال است و باید با استفاده از خرید گیفت کارت پلی استیشن، اقدام به شارژ کردن حساب خود کنید.

ارور NP-36006-5

در صورت مواجه با این خطا ممکن است داده‌های تروفی شما با مشکل مواجه شده باشد. برای حل این مشکل باید اطلاعات کاربری خود را از کنسول حذف کرده و یک اکانت جدید بسازید و وارد حساب خود شوید.

ارور NW-31253-4

اگر خطایی در شبکه رخ داده و یا پاسخی از سرور DNS دریافت نمی‌شود، با این ارور مواجه خواهید شد. در چنین شرایطی پیشنهاد ما این است که سرور DNS خود را چک و آن را تغییر دهید. برای حل این مشکل باید به بخش Settings  > Network  > Setup Internet Connection  > Custom  آمده و تنظیمات DNS کنسول خود را تغییر دهید.

ارور CE-33992-6

این خطا بیانگر بروز مشکل در اتصال به اینترنت است. در صورت مواجه با این مشکل نیاز است تا وضعیت شبکه پلی استیشن را تست کنید. اگر سرویس‌های PSN وصل هستند و همچنان با این خطا مواجه هستید، ممکن است مشکل از اتصال اینترنت خانگی شما است. برای حل این مشکل نیاز است تا وضعیت اینترنت خود را بررسی کنید.

ارور WS-37469-9

این خطا به شما نشان می‌دهد که اتصال به سرور پلی استیشن ناموفق بوده است. در صورت مواجه با این خطا نیاز است تا وضعیت PlayStationNetwork را بررسی کنید. اگر سرورهای پلی استیشن وصل هستند، نیاز است تا روتر یا مودم خود را خاموش کرده، حداقل 5 دقیقه صبر کرده و سپس آن را مجدداً راه‌اندازی کنید.

ارور NW-31297-2

اگر امکان اتصال به شبکه بی‌سیم وجود نداشته باشد، با این ارور مواجه می‌شوید. این خطا بیان می‌کند که کنسول نمی‌توان به شبکه Wi-Fi متصل شد؛ زیرا رمز عبور Wi-Fi به‌درستی در پلی استیشن 4 وارد نشده است یا شبکه بی‌سیم با مشکل مواجه شده است. برای حل این مشکل نیاز است تا دوباره اقدام به اتصال به وای‌فای کنید.

ارورهای رایج کنسول پلی استیشن ۵ به ۱۷ مورد اصلی تقسیم می‌شوند.

ارورهای رایج کنسول پلی استیشن 5

پس از آن که شما را با خطاهای رایج در کنسول پلی استیشن 4 آشنا کردیم، حال نیاز است تا به بررسی ارورهای رایج کنسول پلی استیشن 5 پرداخته و در مورد روش‌های حل این مشکلات توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه خواهیم کرد:

ارور CE-100005-6

اگر مشکلی در خواندن دیسک وجود داشته باشد با این خطا روبه‌رو می‌شوید. برای حل این مشکل باید کنسول پلی استیشن 5 خود را خاموش کرده، کابل برق را جدا کرده و دوباره وصل کنید.  اگر همچنان با این مشکل روبه‌رو هستید باید کنسول پلی استیشن 5 خود را مجدداً راه‌اندازی کنید. همچنین پیشنهاد می‌شود که دیسک خود را با یک ‌پارچه نرم و تمیز پاک کنید تا هرگونه آلودگی را از روی دیسک حذف کنید.

ارور NW-102265-6

این خطا به شما اطلاع می‌دهد که نمی‌توانید به سرور پلی استیشن 5 متصل شوید. در گام اول نیاز است تا وضعیت شبکه پلی استیشن را بررسی کنید. اگر مشکلی وجود ندارد، پیشنهاد می‌شود که یک بار پلی استیشن 5 خود را مجدداً راه‌اندازی کنید و همچنین با استفاده از اتصال LAN به اینترنت متصل شوید. اگر همچنان با مشکل مواجه هستید، نیاز است تا وضعیت اینترنت خانگی و DNS خود را نیز چک کنید.

ارور CE-100002-3

اگر به‌روزرسانی بازی‌ها و کنسول به‌درستی انجام نشده باشد، با این ارور مواجه می‌شوید. برای حل این مشکل نیاز است تا کنسول پلی استیشن 5 خود را مجدداً راه‌اندازی کنید. اگر نرم افزار سیستم شما به‌روز نیست، لطفاً آن را به آخرین نسخه به‌روز کنید. برای انجام این کار باید به بخش  Settings > System > System Software > System Software Updates and Settings بروید و سعی کنید تا دوباره کنسول خود را آپدیت کنید. اگر مشکل برطرف نشد، بازی که با این خطا روبه‌رو است را از صفحه اصلی انتخاب کنید، دکمه OPTION را فشار دهید و برنامه را حذف کنید. سپس باید بازی را دوباره نصب کرده و آن را به آخرین نسخه به‌روز کنید.

ارور WS-116367-4

اگر دسترسی شما به شبکه پلی استیشن به حالت تعلیق درآمده باشد، با این خطا روبه‌رو می‌شوید. این خطا زمانی رخ می‌دهد که حساب شما به حالت تعلیق درآمده باشد. در صورت مواجه با این خطا احتمالاً حساب شما به دلیل نقض شرایط خدمات با مشکل مواجه شده است.

ارور CE-108255-1

اگر خطایی در هنگام استفاده از بازی‌ها رخ دهد، این ارور به شما نمایش داده می‌شود. زمانی این خطا پس از راه‌اندازی بازی رخ داده است، نیاز است تا بازی را که در آن با خطا مواجه هستید را از Settings  >  Storage حذف و بازی را دوباره نصب کنید. اگر دوباره خطا رخ داد، پلی استیشن 5 خود را از  Settings  >  System    System Software  >  Reset ریست و دوباره برنامه را نصب کنید.

ارور NW-102308-4

اگر خطایی در ارتباط شما به اینترنت رخ داده باشد، با این خطا روبه‌رو خواهید شد. در گام اول نیاز است تا وضعیت شبکه پلی استیشن را چک کنید. در صورتی که در شبکه پلی استیشن مشکلی وجود نداشته باشد، پیشنهاد می‌شود که یک بار پلی استیشن 5 خود را مجدداً راه‌اندازی کنید و همچنین با استفاده از اتصال LAN به اینترنت متصل شوید. اگر همچنان با مشکل مواجه هستید، نیاز است تا وضعیت اینترنت خانگی و DNS خود را نیز چک کنید.

ارور NP-102946-2

در صورت مواجه با این خطا باید آخرین فایل آپدیت کنسول را نصب کنید. برای حل این مشکل باید پلی استیشن 5 را به اینترنت متصل کرده و آخرین فایل به‌روزرسانی را نصب کنید. اگر در حین به‌روزرسانی خطایی رخ داده است، باید بررسی کنید که آیا فضای خالی در سیستم ذخیره‌سازی کنسولتان وجود دارد یا خیر. اگر فضای خالی کافی وجود ندارد، داده‌های غیرضروری را حذف کنید و دوباره به‌روزرسانی را نصب کنید.

ارور CE-107857-8

این خطا نشانگر آن است مشکلی در بارگیری برنامه وجود داشت. به‌منظور حل این مشکل می‌توانید نرم افزار سیستم پلی استیشن 5 را به آخرین نسخه به‌روز کنید.

ارور WS-116483-3

در صورتی که مشکلی در اتصال به سرور وجود داشته باشد، این خطا به شما نمایش داده می‌شود. برای حل این مشکل نیاز است تا در گام اول وضعیت PlayStationNetwork را بررسی کنید تا ببینید آیا مشکلی در شبکه پلی استیشن وجود دارد یا خیر. اگر مشکلی در این زمینه وجود ندارد، نیاز است تا کنسول پلی استیشن 5 خود را مجدداً راه‌اندازی کنید. همچنین پیشنهاد می‌شود که مودم خود را خاموش، حداقل 5 دقیقه صبر کرده و سپس آن را مجدداً راه‌اندازی کنید.

ارور CE-100028-1

اگر فضای خالی کافی در SSD کنسول شما وجود نداشته باشد، این خطا به شما نمایش داده می‌شود. در چنین شرایطی برای آن که بررسی کنید که آیا فضای کافی برای دانلود وجود دارد یا خیر باید به بخش Settings  >  Storage  >  System Storage بروید و فایل‌ها اضافه را از کنسول خود حذف کنید.

ارور NP-103047-5

این خطا به شما اطلاع می‌دهد که نمی‌توانید به سرور متصل شوید. این مشکل ممکن است به دلیل ازدحام در سرور پلی استیشن باشد. احتمالاً سرورهای پلی استیشن به طور موقت شلوغ باشد. برای حل این مشکل باید مدتی صبر کرده و دوباره اتصال به شبکه را امتحان کنید.

ارور CE-106485-4

اگر مشکلی در خواندن نرم افزار سیستم یا داده‌های بازی‌ها وجود داشته باشد، با این خطا و مشکل روبه‌رو مواجه خواهید شد. در چنین شرایطی نیاز است تا نرم افزار کنسول پلی استیشن 5 خود را به آخرین نسخه به‌روز کنید.

ارور NW-102636-8

اگر با این خطا روبه‌رو شوید؛ یعنی کنسول شما توانایی اتصال به سرورهای پلی استیشن را ندارد. در چنین شرایطی نیاز است تا تنظیمات اتصال اینترنت خود را بررسی کنید. همچنین پیشنهاد ما این است که مودم یا روتر خود را خاموش و بیش از 5 دقیقه صبر کنید. سپس باید مودم را دوباره روشن و به آن وصل شوید. هنگام استفاده از ارتباطات بی‌سیم (Wi-Fi)، پلی استیشن 5 را به روتر یا مودم نزدیک کنید و مطمئن شوید که هیچ چیزی ارتباط بین آن دستگاه‌ها را قطع نمی‌کند. اگر همچنان با این مشکل مواجه شدید، نیاز است تا وضعیت سرور بازی را در وب سایت بازی توسعه‌دهنده و صفحه وضعیت PlayStationNetwork بررسی کنید.

ارور NW-102311-8

این خطا نیز بیانگر بروز مشکل در اتصال کنسول پلی استیشن 5 به اینترنت است. برای حل این مشکل نیاز است تا وضعیت شبکه پلی استیشن را بررسی کنید. اگر سرورهای پلی استیشن با مشکل مواجه نیست، نیاز است تا در گام اول کنسول پلی استیشن 5 خود را مجدداً راه‌اندازی کنید. همچنین پیشنهاد ما این است که تا حد امکان با استفاده از اتصال LAN به اینترنت متصل شوید. در گام بعدی نیز نیاز است تا وضعیت DNS کنسول خود را بررسی کنید.

ارور NW-102261-2

اگر کنسول پلی استیشن 5 شما نمی‌تواند به سرور متصل شود، این خطا به شما نمایش داده می‌شود. اگر قصد دارید تا این مشکل را برطرف کنید، نیاز است تا در گام اول وضعیت سرورهای پلی استیشن را بررسی کنید. سپس پیشنهاد ما این است که کنسول پلی استیشن 5 خود را خاموش و روشن کنید. در گام بعدی بهتر است تا با استفاده از اتصال LAN به اینترنت متصل شوید. در نهایت نیز باید وضعیت DNS کنسول خود را بررسی کنید.

ارورهای WS-116521-6 و WS-116449-5

این خطا به شما اطلاع می‌دهد که سرورهای پلی استیشن در حال حاضر تحت تعمیر و نگهداری هستند. در چنین شرایطی نیاز است تا چند دقیقه صبر کنید و سپس دوباره به سرورهای پلی استیشن وصل شوید.

ارور CE-107938-8

در صورتی که به‌روزرسانی بازی‌ها به‌درستی انجام نمی‌شود، این خطا به شما نمایش داده می‌شود.  انجام کارهایی چون خاموش کردن کنسول پلی استیشن 5 در حین به‌روزرسانی گاهی اوقات می‌تواند باعث این خطا شود. برای حل این مشکل پیشنهاد می‌شود که در گام اول کنسول پلی استیشن 5 خود را خاموش و روشن اندازی کنید. اگر نرم افزار کنسول شما به‌روز نیست، لطفاً آن را به آخرین نسخه به‌روز کنید. برای انجام این کار باید به بخش Settings  >  System  >  System Software  >  System Software Updates and Settings بروید و سپس اقدام به آپدیت بازی‌ها و کنسول خود کنید.

جمع بندی

استفاده از کنسول های بازی به خصوص کنسول های سونی همواره با مشکلات و خطا هایی همراه است، و حل کردن این ارور های متفاوت، خود نیز مشکلی دیگر است. در این مقاله سعی کردیم به بررسی کامل ارورهای کنسول پلی استیشن ۴ و ۵ بپردازیم و با بررسی راه حل های موجود، حل این خطاها و ارور ها را برای شما ساده تر کنیم.

منابع:

تاریخ آخرین به روزرسانی: 5 مرداد 1402

سوالات متداول

جواب سوال‌های رایج و متداول شما

به‌صورت کلی رایج‌ترین خطاهای پلی استیشن مربوط به اتصال به اینترنت است. به دلیل تحریم‌ها، این خطا برای گیمرهای ایرانی رایج‌تر است.

به دلیل تحریم‌هایی که وجود دارد، برای اتصال به شبکه پلی استیشن نیاز است تا از DNS استفاده کنید تا بتوانید تحریم‌ها را دور بزنید.

دیدگاه‌ها (0) آخرین نظرات کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید...
افزودن دیدگاه
ایمیل شما منتشر نخواهد شد