فروشگاه گیفت کارت وب گیفت
فروشگاه گیفت کارت وب گیفت
تخفیف‌های زمان‌دار
آموزش افزایش امنیت استیم
استیم

آموزش افزایش امنیت استیم

مهدی داوری
انتشار در 25 بهمن 1401

در صورتی که یک اکانت و حساب استیم دارید و از این فروشگاه دیجیتال برای دانلود بازی‌های خود استفاده کنید، باید نگاه ویژه‌ای نیز به امنیت اکانت Steam خود داشته باشید و تمام تلاش خود را کنید تا با استفاده از روش‌های بالا بردن امنیت اکانت استیم، با خیال آسوده از این پلتفرم استفاده کرده و درگیر مشکلاتی چون کلاهبرداری، فیشینگ، از بین رفتن داده‌ها، از دست دادن حریم خصوصی و… نشوید. در همین راستا در این مطلب از سایت وب گیفت قصد داریم تا شما را با شیوه های افزایش امنیت استیم آشنا کرده تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از فروشگاه استیم (Steam) استفاده کنید.

شیوه ها و روش های افزایش امنیت استیم

انتخاب پسوررد قوی و تایید دو مرحله از مهم ترین اقدامات برای افزایش ضریب امنیتی استیم است.

برای جلوگیری از هک شدن حساب خود، باید تمام تلاش خود را کنید تا ضریب امنیتی اکانت استیم خود را افزایش دهید. فروشگاه استیم برای آن که گیمرها بتوانند به‌راحتی امنیت خود را در این پلتفرم افزایش دهید، در بخش تنظیمات گزینه‌های مختلفی را در نظر گرفته است. 

به‌منظور دسترسی به این تنظیمات نیاز است تا وارد اکانت خود شده و روی نام خود در گوشه سمت راست بالا فروشگاه استیم کلیک کنید. سپس باید گزینه Account Details را انتخاب کنید.

 روش دیگری که می‌توانید از طریق آن وارد بخش تنظیمات حساب استیم خود شوید، رفتن بر روی گزینه Steam در گوشه بالا سمت چپ برنامه و انتخاب گزینه Settings است. در این بخش می‌توانید گزینه‌های مختلفی را مشاهده کنید که از طریق آن قادر خواهید بود تا اکانت استیم را امن کرده و از این طریق جلوی هک شدن حساب خود را بگیرید.

 از مهم‌ترین روش‌های بالا بردن امنیت اکانت استیم که در بخش Account Details می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید، شامل موارد زیر می‌شوند:

یکی از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین روش‌ها که به شما کمک می‌کند تا بتوانید به‌صورت قابل‌توجهی سطح امنیت اکانت Steam خود را افزایش دهید

۱) انتخاب رمز عبور قوی برای اکانت استیم

یکی از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین روش‌ها که به شما کمک می‌کند تا بتوانید به‌صورت قابل‌توجهی سطح امنیت اکانت Steam خود را افزایش دهید، انتخاب یک رمز عبور قوی برای حساب استیم است، در مراحل ساخت اکانت Steam است؛ در صورتی که از رمزهای کوتاه و قابل حدسی مثل 123456 استفاده می‌کنید، نیاز است تا به‌سرعت رمز عبور خود را عوض کرده و از یک پسورد قوی‌تر استفاده کنید. 

همچنین اگر از همان پسوردی استفاده می‌کنید که رمز عبور حساب‌های فیس‌بوک و یا جیمیل شما است، توصیه می‌کنیم که فوراً رمز عبور خود را تغییر دهید. شما می‌توانید از نرم‌افزارهایی که به‌صورت اتوماتیک برای شما رمز عبور قوی تولید می‌کنند استفاده کنید. مرورگر گوگل کروم به‌صورت پیش‌فرض دارای چنین برنامه‌ای است که باعث می‌شود تا بتوانید هم یک رمز عبور قوی برای اکانت استیم خود ایجاد کرده و هم اطلاعات آن را در اکانت گوگلتان ذخیره کنید. در صورتی که قصد دارید تا اقدام به تغییر رمز عبور استیم کنید، باید وارد بخش تنظیمات استیم شده و گزینه Change Password را انتخاب کنید.

استفاده از سرویس استیم گارد، میتواند به بالا بردن امنیت اکانت استیم شما کمک کند.

۲) استفاده از Steam Guard برای احراز هویت دومرحله‌ای

حتی اگر از مطمئن‌ترین و قوی‌ترین رمز عبور برای امنیت اکانت استیم خود استفاده کنید، ممکن است با مشکل لو رفتن پسورد خود مواجه شوید. به همین دلیل نیاز است تا در کنار یک رمز عبور قوی، از سیستم احراز هویت دو مرحله‌ای استیم استفاده کرده و آن را فعال کنید.

مجموعه Valve این سرویس را با نام Steam Guard عرضه کرده است. سرویس استیم گارد به نحوی است که وقتی شما یا هر شخص دیگری قصد دارد تا از طریق یک دستگاه جدید وارد حساب کاربری استیم شما شود، در کنار این که استیم از شما می‌خواهد تا رمز عبورتان را وارد کنید، یک کد اضافی را نیز از شما می‌خواهد. این کد به ایمیل شما ارسال می‌شود یا می‌توانید آن را به شکل‌های دیگری دریافت کنید.

سرویس Steam Guard به نحوی است که کدها را هر 30 ثانیه به طور خودکار تغییر می‌دهد، بنابراین حدس زدن آن‌ها تقریباً غیرممکن است. علاوه بر این، این کدها فقط یک بار کار می‌کنند، بنابراین اگر شما با آن وارد شوید، هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند از طریق این کد وارد اکانت شما شود. به طور پیش‌فرض، استیم این کدها را از طریق ایمیل ارسال می‌کند. اگر به دلایلی آن را غیرفعال کرده باشید یا می‌خواهید کدها را از طریق گوشی خود دریافت کنید، باید وارد بخش تنظیمات Steam Guard شوید. برای انجام این کار باید به بخش تنظیمات استیم بروید. سپس باید گزینه Manage Steam Guard Account Security یا Manage Steam Guard را انتخاب کنید.

تنطیمات Manage Steam Guard Account Security در استیم گارد

شما می‌توانید نحوه دریافت کدهای ورود دو مرحله را در این بخش انتخاب کنید. امکان دریافت این کدها از طریق ایمیل یا از طریق موبایل وجود دارد. موضوع مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که دریافت کدهای یکبار مصرف از طریق ایمیل روش کندی است و چندان قابل‌اعتماد نیست چرا که ممکن است حساب ایمیل شما نیز ربوده شده باشد و بتوان به آن دسترسی پیدا کرد. به‌منظور حل این مشکل راه‌حل بهتری وجود دارد. 

استیم به شما این امکان را می‌دهد تا کدهای یک‌بارمصرف را از طریق گوشی خود دریافت کنید. انجام این کار دو مزیت بسیار مهم دارد. در وهله اول این روش ایمن‌تر است و ثانیاً کدها همیشه فوراً تولید می‌شود. به‌منظور انجام این کار باید برنامه استیم را برای گوشی هوشمند خود دانلود کرده و وارد حساب کاربری خود شوید. سپس باید روی گوشه سمت چپ بالا برنامه استیم بزنید و گزینه Steam Guard را انتخاب کنید. سپس باید روی گزینه Add Authenticator بزنید.

در صورت درخواست باید شماره تلفن خود را وارد کنید. سپس باید ایمیل خود را که در اکانت استیم تان ذخیره شده باز کرده و کدی که برای شما ایمیل ارسال شده است را انتخاب کنید. سپس باید در برنامه گوشی خود، روی گزینه Next بزنید و کدی که دریافت کرده‌اید را وارد کنید.

تنظیمات استیم گارد در موبایل

سپس به شما یک کد بازیابی نمایش داده می‌شود. باید این کد را یادداشت کرده و آن را در مکانی امن نگه دارید تا اگر گوشی خود را گم کردید، از طریق آن دوباره بتوانید از Steam Guard استفاده کنید. سپس باید روی Done بزنی. با انجام این کار Steam Guard برای شما فعال می‌شود و از این پس، برنامه کدهای یک‌بارمصرف را در قسمت Steam Guard  به شما نمایش داده می‌شود.

 از روش‌های امنیت حساب کاربری استیم، بررسی دستگاه‌هایی که وارد اکانت استیم شما شده‌اند است.

۳) مطمئن شوید که فقط خودتان وارد حساب کاربری‌تان شده‌اید

یکی از روش‌های دیگری که می‌توانید از طریق آن، امنیت حساب کاربری استیم خود را افزایش دهید، بررسی دستگاه‌هایی که وارد اکانت استیم شما شده‌اند است. اگر مشکوک هستید که هک شده‌اید، می‌توانید از طریق تنظیمات استیم، از همه دستگاه‌هایی که در اکانت شما حضور دارند خارج شوید و فقط به دستگاهی که در حال استفاده از آن هستید، اجازه دهید تا اکانت استیم شما را فعال نگه داشته باشد. 

به‌منظور انجام این کار باید بخش تنظیمات استیم را باز کنید. سپس باید به بخش Manage Steam Guard یا Manage Steam Guard Account Security بروید. در این بخش می‌توانید با انتخاب گزینه Deauthorize all other devices تمامی دستگاه‌ها را از اکانت استیم خود خارج کنید. اکنون تنها فردی که وارد حساب کاربری شما شده است خودتان خواهید بود.

تنظیمات امنیتی استیم

همواره باید از روش های بالا بردن امنیت Steam برای جلوگیری از فیشنیگ استفاده کرد.

۴) محافظت از اکانت استیم در برابر فیشینگ

هکرها همواره برای هک کردن اکانت‌ها اقدام به ایجاد سایت‌های جعلی می‌کنند که از طریق این سایت‌ها کاربران گول خورده و اطلاعات اکانت خود را وارد می‌کنند. برای جذب کاربران، هکرها لینک‌هایی را در بخش نظرات یا سایت‌های دیگر ارسال می‌کنند و به شما آیتم‌های رایگان یا تخفیف‌های بزرگ را وعده می‌دهند. برای محافظت از شما در هکرهایی که قصد فیشینگ دارند، استیم ویژگی دارد که به شما در مورد لینک‌هایی که به سایت‌های نامربوط به استیم منتهی می‌شوند هشدار می‌دهد.

این گزینه به طور پیش‌فرض در اپلیکیشن موبایل استیم موجود و فعال است، اما اگر به دلایلی آن را غیرفعال کرده باشید، می‌توانید اپلیکیشن موبایل استیم را باز کرده و به بخش تنظیمات بروید. سپس باید به بخش Application Preferences بروید و بر روی گزینه Alert for non-Steam Links کلیک کنید.

روش‌های افزایش حریم خصوصی استیم

داشتن یک پروفایل عمومی در استیم می‌تواند مشکلات امنیتی را برای شما ایجاد کند. برای مثال، اگر کلاهبرداران ببینند که شما بازی‌ها یا آیتم‌های گران قیمتی در اکانت خود دارید، به احتمال زیاد تلاش می‌کنند تا حساب استیم شما را هک کنند. اگر به هرکسی اجازه دهید در صفحه شما نظر بگذارد، ممکن است حجم بسیار زیادی اسپم و توهین دریافت کنید. بنابراین، توصیه می‌کنیم که محدودیت‌هایی برای افزایش حریم خصوصی استیم خود در نظر بگیرید. 

به‌منظور انجام این کار از طریق اپلیکیشن دسکتاپ استیم باید روی نام خود در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کنید. سپس گزینه View my profile را انتخاب کنید. با باز شدن صفحه پروفایل خود باید روی گزینه Edit Profile کلیک کرده و گزینه My Privacy Settings را انتخاب کنید. همچنین به‌منظور دسترسی به بخش حریم خصوصی از طریق موبایل خود، باید روی گزینه‌ای که در گوشه سمت چپ بالای صفحه وجود دارد بزنید و گزینه Settings را انتخاب کنید. سپس باید گزینه Application Preferences را انتخاب کرده و بر روی گزینه Steam Preferences بزنید.

تنظیمات Steam Preferences

حال باید به تب Privacy Settings بروید. در بخش‌های بعدی در مورد هر یک تنظیمات مربوط به حریم خصوصی توضیحات کاملی را به شما ارائه خواهیم کرد:

مخفی کردن پروفایل استیم از کاربران غریبه

۱) مخفی کردن پروفایل استیم از کاربران غریبه

اگر نمی‌خواهید افراد غریبه به‌هیچ‌وجه پروفایل استیم شما را ببینند، می‌توانید آن را کاملاً خصوصی کنید. برای انجام این کار باید به بخش تنظیمات حریم خصوصی استیم بروید و روی گزینه My profile بزنید و از بین گزینه‌های مختلف Friends Only یا Private را انتخاب کنید. اگر قصد دارید تا فقط دوستان شما اکانت تان را ببینند، باید گزینه Friends Only را انتخاب کنید. 

از سوی دیگر اگر قصد دارید تا به‌صورت کامل حساب کاربری استیم خود را مخفی و پرایوت کنید، باید گزینه Private را انتخاب کنید. اکنون فقط نام و آواتار شما برای افراد غریبه قابل‌مشاهده است؛ اما هیچ یک از اطلاعات شما به افراد غریبه نمایش داده نمی‌شود. انجام این کار باعث می‌شود تا بتوانید از این طریق ضریب امنیتی حساب کاربری استیم خود را افزایش دهید.

۲) مخفی کردن اطلاعات مربوط به بازی‌ها، آیتم‌ها و دوستان

مخفی کردن اطلاعات مربوط به بازی‌ها، آیتم‌ها و دوستان

بسیاری از افراد دوست دارند، فهرست بازی‌ها و آیتم‌هایی که از طریق گیفت کارت استیم خود خریداری کرده اند را از دید سایر کاربران مخفی می‌کنند. برای این کار، می‌توانید وارد بخش تنظیمات حریم خصوصی خود شوید و گزینه Game details, Friends List, or Inventory را انتخاب کنید. سپس می‌توانید از بین گزینه‌های مختلف Friends Only یا  Private را انتخاب کنید.

۳) پنهان کردن اسکرین‌شات‌ها و تصاویر در استیم

اسکرین‌شات‌ها و تصاویر بازی‌های شما نیز به نحوی هستند که لازم نیست تا به همه کاربران نمایش داده شوند. شما می‌توانید در هر زمان اسکرین‌شات‌ها و تصاویر را از دید سایر کاربران محدود کنید. البته باید به این نکته توجه کنید که تنظیمات مخفی کردن اسکرین‌شات در استیم برای هر تصویر است. یعنی شما می‌توانید برای هر تصویر انتخاب کنید که آیا می‌خواهید برای همه قابل‌مشاهده باشد یا فقط برای دوستان نشان داده شود یا تماماً پرایوت شود.

برای مخفی کردن یک اسکرین‌شات یا تصویر جدید، در پنجره آپلود باید در بخش Visibility از بین گزینه‌های Private یا Friends Only یک گزینه را انتخاب کنید تا امکان دیدن آن را محدود کنید. برای پنهان کردن اسکرین‌شات یا تصویری که قبلاً آپلود شده است باید به بخش اسکرین‌شات‌های اکانت استیم خود آمده و گزینه Manage Screenshots یا Manage را انتخاب کنید. سپس باید تصاویری را که می‌خواهید مخفی کنید انتخاب کرده و روی Make Friends Only یا Make Private کلیک کنید.

گاهی اوقات راحت‌تر است که یک عکس را پنهان نکنید، بلکه آن را فقط با پیوند قابل‌مشاهده کنید. به این ترتیب، در نتایج جستجو یا فید انجمن استیم تصاویر شما ظاهر نمی‌شود؛ ولی به شما این امکان را می‌دهد تا انتخاب کنید که آن را با چه افرادی به اشتراک بگذارید.

جمع‌بندی

استیم یکی از بزرگترین پلتفرم‌های بازی در جهان است که میلیون‌ها کاربر به این پلتفرم اعتماد دارند تا اطلاعات شخصی، لایبری های بازی و روش‌های پرداخت خود را ایمن نگه دارند. با این حال، با افزایش تعداد تهدیدات سایبری، برای کاربران Steam ضروری است که اقداماتی را برای محافظت از حساب‌های خود در برابر نقض‌های امنیتی احتمالی انجام دهند.

در این مقاله سعی کردیم چندین راه برای افزایش امنیت استیم (steam) و حفظ امنیت اطلاعات شخصی، بازی ها و روش های پرداخت به شما ارائه می شود. از احراز هویت دو مرحله‌ای گرفته تا رمزهای عبور قوی و گزینه‌های بازیابی حساب، مجموعه اقدامات ای برای بالا بردن امنیت اکانت استیم بود که به بررسی آنها پرداختیم.

منبع: kaspersky.com

تاریخ آخرین به روزرسانی: 17 فروردین 1403

سوالات متداول

جواب سوال‌های رایج و متداول شما

انتخاب رمز عبور قوی برای اکانت استیم، استفاده از Steam Guard برای احراز هویت دومرحله‌ای، بررسی دستگاه‌های متصل به اکانت استیم، محافظت از اکانت استیم در برابر فیشینگ و... از بهترین روش‌های افزایش امنیت اکانت استیم است.

استیم گارد یک ابزار امنیتی برای حساب های استیم است که برای جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به حساب کاربری خود می‌توانید از آن استفاده کنید.

مخفی کردن پروفایل استیم از کاربران غریبه، مخفی کردن اطلاعات مربوط به بازی‌ها، آیتم‌ها و دوستان و پنهان کردن اسکرین‌شات‌ها و تصاویر در استیم از روش‌هایی است که می‌توانید از طریق آن حریم خصوصی خود را در استیم افزایش دهید.

دیدگاه‌ها (0) آخرین نظرات کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید...
افزودن دیدگاه
ایمیل شما منتشر نخواهد شد