فروشگاه گیفت کارت وب گیفت
فروشگاه گیفت کارت وب گیفت
تخفیف‌های زمان‌دار
بهترین پلتفرم بازی های دیجیتال

بهترین پلتفرم بازی های دیجیتال

مهدی داوری
انتشار در 28 اسفند 1401

در گذشته که اینترنت مثل امروز برای اکثر افراد جامعه در دسترس نبود و سرعت اینترنت نیز به قدری نبود که بتوان اقدام به دانلود حجم‌های بالا کرد، کنسول‌های بازی به نحوی طراحی می‌شدند که برای اجرا بازی بر روی آن‌ها نیاز بود تا بازی‌ها را به‌صورت فیزیکی خریداری کرده و از این طریق آن‌ها را بر روی کنسول تجربه کرد.

این در حالی است که امروزه شاهد ایجاد پلتفرم های توزیع دیجیتال بازی (Video Game Digital Distribution Service) هستیم. در واقع این پلتفرم‌ها به نحوی هستند که می‌توانید از طریق آن‌ها بازی‌های مورد علاقه خود را به‌صورت دیجیتالی خریداری کرده و با استفاده از اینترنت، این عناوین را بر روی کنسول و یا PC خود نصب کنید.

در این بین یکی از سوالات بسیار مهمی که گیمرها مطرح می‌کنند این است که  بهترین پلتفرم بازی های دیجیتال کدام‌اند و ویژگی‌های هر یک از این سرویس‌ها چیست؟ به منظور پاسخ به این سؤال با ما همراه باشید تا در این مطلب از سایت وب گیفت نگاهی به انواع پلتفرم های بازی های دیجیتالی انداخته و شما را با این سرویس‌ها آشنا کنیم.

معرفی بهترین پلتفرم بازی های دیجیتال

با افزایش محبوبیت بازی های ویدیویی، تقاضا برای روش های راحت و قابل اعتماد خرید بازی نیز افزایش می یابد. در عصر دیجیتال امروزی، گیمرها با انبوهی از گزینه‌های موجود در هنگام خرید جدیدترین بازی‌ها، مواجه هستند. یکی از محبوب ترین روش های به دست آوردن بازی از طریق پلتفرم های توزیع دیجیتال آنلاین است. این خدمات به بازیکنان اجازه می‌دهد تا بازی‌های مورد علاقه خود را بدون نیاز به بیرون آمدن از خانه‌های خود خریداری، دانلود و نصب کنند.

با این حال، با وجود بسیاری از خدمات توزیع دیجیتال در بازار، انتخاب بهترین آنها می تواند بسیار دشوار باشد. از انواع پلتفرم های بازی های دیجیتال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نام سرویس پلتفرم(ها) هزینه اشتراک تعداد بازی بازی ابری پیشنهادات تخفیف بازی‌های انحصاری رابط کاربری
پلی‌استیشن پلاس پلی‌استیشن ۹.۹۹ دلارماهیانه 100+ بازی‌ (PS4/PS5) بله (PS Now) بله بله دوست‌داشتنی
ایکس باکس گیم پس ایکس باکس / کامپیوتر ۹.۹۹ دلارماهیانه 100+ بازی‌ (Xbox/PC) بله (Xbox) بله بله دوست‌داشتنی
استیم کامپیوتر رایگان 30،000+ بازی خیر بله خیر دوست‌داشتنی
نینتندو شاپ نینتندو رایگان 1000+ بازی‌ (switch) خیر بله بله ساده
اوریجین کامپیوتر رایگان 200+ بازی‌ (EA) خیر بله بله دوست‌داشتنی
بتل‌نت کامپیوتر رایگان 15+ بازی‌ بلیزارد خیر بله بله دوست‌داشتنی
ریزر گلد کامپیوتر رایگان 2000+ بازی آنلاین خیر بله خیر ساده

اشاره کرد که در ادامه به بررسی بیشتر هر یکی از این پلتفرم های گیم می‌پردازیم.

پلتفرم بازی دیجیتال پلی استیشن پلاس

۱. پلی استیشن پلاس (PlayStation Plus)

PlayStation Plus یکی از بهترین پلتفرم بازی های دیجیتال است که در واقع نوعی سرویس اشتراکی به حساب می‌آید. به منظور دسترسی به این سرویس نیاز است تا به‌صورت ماهیانه اقدام به پرداخت هزینه اشتراک کنید. با پرداخت این هزینه می‌توانید از طریق پلتفرم پلی استیشن پلاس به صدها بازی پلی استیشن 5، پلی استیشن 4، پلی استیشن 3، پلی استیشن 2 و پلی استیشن 1 دسترسی پیدا کنید.

شما می‌توانید بر روی کنسول‌های پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4 خود به این سرویس دسترسی پیدا کرده و از آن استفاده کنید. همچنین شرکت سونی این امکان را به وجود آورده تا بتوانید با دانلود برنامه مخصوص پلی استیشن پلاس و با استفاده از یک کنترلر سازگار، به سرویس PlayStation Plus در رایانه شخصی خود نیز دسترسی پیدا کرده و بازی‌های موجود در این سرویس را به شکل کلود گیمینگ اجرا کنید.

از مهم‌ترین مزایا عضویت در سرویس پلی استیشن پلاس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در این بین یکی از سوالات مهمی که گیمرها مطرح می‌کنند این است که تعداد بازی‌های داخل سرویس پلی استیشن پلاس چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که تعداد بازی‌های پلی استیشن پلاس به پلن شما بستگی دارد. اگر عضو سرویس PlayStation Plus Essential شوید تنها به دو بازی جدید در هر ماه دسترسی خواهید داشت.

از سوی دیگر اعضای پلن PlayStation Plus Extra می‌توانند به صدها بازی پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 دسترسی پیدا کرده و همچنین با عضویت در این پلن می‌توانید به 20 بازی کلاسیک نیز دسترسی پیدا کنید. در نهایت اعضای پلن PlayStation Plus Premium به همه موارد فوق دسترسی دارند و در کنار این موارد، شما می‌توانید بیش از 700 بازی مختلف را از طریق این فروشگاه دانلود و آن‌ها را تجربه کنید. در صورتی که کنسول‌های شرکت سونی (Sony) را دارید، پیشنهاد ما این است که به‌عنوان یکی از بهترین پلتفرم بازی های دیجیتال، با خرید گیفت کارت پلی استیشن و تهیه اشتراک، لذت دسترسی به این بازی ها را از دست ندهید

سرویس اشتراک بازی ایکس باکس گیم پس

۲. ایکس باکس گیم پس (Xbox Game Pass)

بی شک یکی از محبوب‌ترین انواع پلتفرم های بازی های دیجیتالی که جایگاه ویژه‌ای در صنعت ویدئو گیم دارد، سرویس و پلتفرم ایکس باکس گیم پس است. اگر بخواهیم شما را با گیم پس به‌عنوان یکی از بهترین پلتفرم بازی های دیجیتال آشنا کنیم باید گفت که این سرویس توسط شرکت مایکروسافت ایجاد شده است.

سرویس ایکس باکس گیم پس مثل پلی استیشن پلاس نوعی سرویس اشتراکی بازی بوده که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید با پرداخت هزینه ماهانه دسترسی نامحدودی به بیش از صدها بازی مختلف پیدا کنید. این سرویس اشتراک بازی مایکروسافت در سه پلن زیر قابل تهیه است:

که شما به راحتی با تهیه گیفت کارت Game Pass می‌توانید به راحتی اشتراک پلن های سرویس بازی مایکروسافت را خریداری کنید.

از مهم‌ترین مزایا عضویت در سرویس ایکس باکس گیم پس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

همچنین لازم به ذکر است که در پلتفرم گیم پس به‌عنوان یکی از بهترین پلتفرم های توزیع دیجیتال بازی در حال حاضر بیش از 400 بازی دارد. البته لازم به ذکر است که تعداد بازی‌ها موجود در این سرویس با توجه به پلتفرمی که از آن استفاده می‌کنید ممکن است متفاوت باشد. و هر ماه به این لیست، عناوین جدید نیز اضافه خواهد شد.

پلتفرم خرید بازی استیم

۳. استیم (Steam)

بی شک برای افرادی که گیمر PC هستند، یکی از بهترین پلتفرم بازی های دیجیتال، سرویس استیم است. اگر بخواهیم شما را با این پلتفرم آشنا کنیم باید گفت که استیم به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید برای کامپیوتر خود جدیدترین بازی‌های روز دنیا را دانلود کرده و این عناوین را تجربه کنید.

نکته مهمی که باید در مورد این سرویس به آن توجه داشته باشید این است که استیم، برخلاف انواع پلتفرم های بازی های دیجیتالی که در قسمت‌های قبلی به شما معرفی کردیم، مدل اشتراکی نداشته و به همین دلیل برای دسترسی به بازی‌ها نیاز پس از درست کردن اکانت استیم، با خرید گیفت کارت Steam والت به صورت مستقیم اقدام به خرید این عناوین کنید. از مهم‌ترین مزایا استفاده از سرویس استیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

همچنین در انتها به منظور بررسی این سرویس باید گفت که در حال حاضر بیش از 30 هزار بازی مختلف در سرویس استیم وجود دارد. از سوی دیگر به دلیل محبوبیت بالایی که پلتفرم استیم دارد، شرکت‌های تولیدکننده بازی، در ابتدا اقدام به عرضه بازی‌های خود بر روی این فروشگاه می‌کنند.

اوریجین

۴. اوریجین (Origin)

از دیگر انواع پلتفرم های بازی های دیجیتالی که محبوبیت بسیار زیادی نیز در بین گیمرهای PC دارد، می‌توان به اورجین اشاره کرد. اگر بخواهیم شما را با فروشگاه Origin آشنا کنیم باید گفت که این فروشگاه توسط شرکت بازی‌سازی مشهور Electronic Arts (EA) ساخته شده است.

به همین دلیل افرادی که قصد دارند تا به بازی‌های شرکت EA دسترسی پیدا کرده و عناوین تولید شده توسط این شرکت را خریداری کنند، به سراغ پلتفرم اورجین آمده و از این طریق این بازی‌ها را خریداری می‌کنند.

همچنین لازم به ذکر است که شما می‌توانید به فروشگاه Origin از طریق سیستم عامل مک یا سیستم عامل ویندوز به این سرویس دسترسی پیدا کنید. از مهم‌ترین مزایا فروشگاه Origin، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بر اساس آمارهای منتشر شده، بر روی اورجین به‌عنوان یکی از انواع پلتفرم‌های بازی‌های دیجیتال، بیش از 300 بازی مختلف وجود دارد و شما می‌توانید اقدام با خرید  به خرید این بازی‌ها کنید. همچنین در این سرویس نیز شاهد مدل اشتراکی نیستیم. به همین دلیل برای دسترسی به هر بازی از طریق فروشگاه اوریجین نیاز است تا اقدام به خرید هر عنوان کنید.

بتل نت

۵. بتل نت (Battle.net)

یکی دیگر از بهترین پلتفرم بازی های دیجیتال، سرویس بتل نت است که با نام Battle.net شناخته می‌شود. این پلتفرم توسط شرکت Activision Blizzard ساخته شده است و به همین دلیل می‌توانید از طریق این پلتفرم به بازی‌های این شرکت دسترسی پیدا کنید. از مهم‌ترین مزایا و ویژگی‌های سرویس بتل نت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

به منظور بررسی تعداد بازی‌های موجود در پلتفرم بتل نت باید گفت که در حال حاضر 20 بازی مختلف برای خرید و یا دانلود رایگان بر روی Battle.net وجود دارد. این محبوب‌ترین بازی‌های موجود در این سرویس می‌توان به Hearthstone، Overwatch و StarCraft: Remastered اشاره کرد. همچنین بازی‌های شرکت Activision مانند Call of Duty: Mobile نیز بر روی این سرویس وجود دارد و می‌توانید با خرید گیفت کارت بتل نت اقدام به خرید این بازی ها کنید.

فروشگاه بازی های دیجیتال نینتندو شاپ

۶. نینتندو شاپ (Nintendo Shop)

شرکت نینتندو همواره به این شهرت دارد که فضا مخصوص به خود را دارد. به همین دلیل است که برای خرید بازی برای کنسول‌های نینتندو نیاز است تا از طریق فروشگاه این مجموعه یعنی نینتندو شاپ اقدام کنید.

شما می‌توانید بازی‌های انحصاری کنسول‌های نینتندو را از طریق این شاپ خریداری و آن‌ها را بر روی دستگاه خود نصب کنید. از مهم‌ترین مزایا فروشگاه نینتندو شاپ به‌عنوان یکی از پلتفرم های توزیع دیجیتال بازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که شاهد تعداد بسیار زیادی بازی در فروشگاه نینتندو شاپ هستیم. البته تعداد بازی‌هایی که در این فروشگاه وجود دارد، به پلتفرم شما بستگی دارد. به‌عنوان مثال در حال حاضر 434 بازی به طور انحصاری در این فروشگاه برای کنسول نینتندو 3DS وجود دارد و همچنین Nintendo Switch دارید، می‌توانید به هزاران بازی در این فروشگاه دسترسی پیدا کنید.

سرویس بازی Razer Gold

۷. ریزر گلد (Razer Gold)

یکی از سرویس‌های محبوب در دنیا بازی‌های ویدئویی که در چند سال اخیر توسط شرکت Razer معرفی شده، سرویس Razer Gold است. نکته مهمی که در مورد سرویس ریزر گلد باید به آن توجه داشته باشید این است که این سرویس، جز پلتفرم های توزیع دیجیتال بازی به حساب نمی‌آید.

در واقع ریزر گلد یک ارز مجازی جهانی برای گیمرها است و عملکردی مشابه یک کیف پول دیجیتال دارد. در واقع شما می‌توانید با خرید گیفت کارت Razer Gold خود، اقدام به خرید بازی‌ها و آیتم‌های درون‌برنامه‌ای در بیش از 42 هزار بازی مختلف کنید. از مهم‌ترین مزایا سرویس ریزر گلد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

این ویژگی‌ها باعث شده تا عضویت در سرویس ریزر گلد برای گیمرها محبوبیت بسیار زیادی داشته باشد. در واقع شما می‌توانید برای خرید بازی‌ها و آیتم‌های مربوط به بازی‌های مختلف، کیف پول Razor Gold خود را شارژ و از این طریق خریدهای خود را انجام دهید.

جمع‌بندی

در این مطلب از سایت وب گیفت، شما را با انواع پلتفرم های بازی های دیجیتالی آشنا کردیم. توجه به موارد گفته شده در این مطلب به شما کمک می‌کند تا بتوانید متناسب با کنسول خود به سراغ بهترین پلتفرم های توزیع دیجیتال بازی آمده و از این طریق بازی‌های مورد علاقه خود را دانلود کنند.

منابع:

تاریخ آخرین به روزرسانی: 22 دی 1402

سوالات متداول

جواب سوال‌های رایج و متداول شما

در کنار فروشگاه مایکروسافت، بهترین پلتفرم بازی های دیجیتال برای این کنسول گیم پس است.

اگر جز گیمرهای کنسول‌های پلی استیشن هستید، می‌توانید در کنار استور مایکروسافت از طریق پلی استیشن پلاس بازی‌های دیجیتال را خریداری کنید.

اگر از کنسول‌های شرکت نینتندو استفاده می‌کنید، به‌عنوان یکی از انواع پلتفرم های بازی های دیجیتالنیاز است تا از طریق نینتندو شاپ این عناوین را خریداری کنید.

۵/
4
دیدگاه‌ها (0) آخرین نظرات کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید...
افزودن دیدگاه
ایمیل شما منتشر نخواهد شد