فروشگاه گیفت کارت وب گیفت
فروشگاه گیفت کارت وب گیفت
تخفیف‌های زمان‌دار
دال- ای چیست؟
چت جی پی تی

دال- ای چیست؟

مهدی داوری
انتشار در 23 اسفند 1401

شرکت OpenAI که بسیاری از افراد در دنیا آن را با تولید چت بات Chat GPT می‌شناسند، در کنار این چت بات، محصول قدرتمند دیگری به نام DALL-E دارد. اگر بخواهیم که بیان کنیم که هوش مصنوعی Dall-E چیست؟ باید گفت که دال-ای 2 یک مدل یادگیری ماشینی است که با استفاده از آن می‌توانید اقدام به ایجاد تصاویری (تبدیل متن به عکس) کنید که کاملاً جدید هستند. در صورتی که قصد دارید تا از ربات دال ای استفاده کنید، تنها کافی است تا به‌صورت متنی از این ربات بخواهید تا تصویری با ویژگی‌های مد نظر شما ایجاد کند.

بی شک پروژه دال-ای جذابیت‌های بسیار زیادی دارد اما این پروژه پس از ایجاد نسخه دوم آن یعنی دال-ای 2 توانست محبوبیت فوق العاده ای پیدا کند، چرا که دال-ای 2 به نحوی است که می‌تواند تصاویری تولید کند که آن قدر با کیفیت و خوب است که به‌سختی می‌توان تشخیص داد که توسط یک ربات ساخته شده است. در ادامه نگاهی به هوش مصنوعی Dall-E می‌اندازیم و تلاش می‌کنیم تا در مورد این ربات توضیحاتی را به شما ارائه دهیم.

DALL-E چیست؟

اگر بخواهیم شما را با پروژه DALL·E آشنا کنیم باید گفت که این ربات یک مدل یادگیری ماشینی است که از سوی شرکت OpenAI ساخته شده است. نام این ربات از هنرمند مشهور یعنی سالوادور دالی و ربات به نام WALL-E  که شخصیت یک انیمیشن است گرفته شده است. نام DALL-E در واقع بیانگر این ایده است که چگونه این ربات قصد دارد تا هنر و فناوری هوش مصنوعی را ترکیب کند.

شما می‌توانید از دال-ای برای تولید تصاویر جدید با توضیح دادن آن استفاده کنید. به عبارت دیگر، شما می‌توانید یک جمله بنویسید و دقیقاً آنچه را که می‌خواهید بیان کرده و سپس DALL-E می‌تواند آن تصویر را در عرض چند ثانیه برای شما ایجاد کند.

DALL-E برای اولین بار در ژانویه 2021 منتشر شد و از آن زمان به طور قابل‌توجهی پیشرفت کرده است و حالا این ربات می‌تواند با کیفیت بالایی متن شما را دریافت کرده و آن را به تصویر تبدیل کند. از نظر فنی می‌توان گفت DALL-E دارای یک الگوریتم شبکه عصبی است که تصاویر دقیقی را با استفاده از عبارات کوتاه ارائه شده از سوی کاربران به وجود می‌آورد.

این سیستم از یک شبکه عصبی مبتنی بر ترانسفورماتور استفاده می‌کند، نوعی یادگیری ماشینی که پس از وارد کردن متن از سوی کاربرد، تلاش می‌کند تا بخش‌های اصلی را درک کرده و توالی‌ها را پردازش کند، سپس می‌تواند تصاویر جدیدی ایجاد کند که به طور دقیق بر اساس متنی است که از سوی کاربر نوشته شده است.

نکته مهمی که در مورد DALL·E باید به آن توجه داشته باشید این است که این ربات به‌صورت مداوم در حال آموزش و به روز رسانی مجموعه داده‌های خود است تا ترانسفورماتور بتواند تصاویر جدیدی را به درستی ایجاد کنند.

نکته حائز اهمیت آن است که تصویری که ربات دال ای تولید می‌کند آنقدر با کیفیت هستند که به‌راحتی نمی‌توان تشخیص داد که تصویر نهایی توسط یک انسان ساخته شده است یا خیر. همچنین این ربات علاوه بر داشتن توانایی برای به تصویر کشیدن اشیا و مناظر از دنیای اطراف ما، قادر خواهد بود تا تصاویر را به سبک خاصی مانند هنر دیجیتال، آبرنگ یا امپرسیونیسم تولید کند.

DALL-E چگونه کار می‌کند؟

پس از آن که بیان کردیم که Dall-E چیست، حال نیاز است تا به بررسی نحوه کار این ربات بپردازیم. به منظور بررسی این مسئله باید گفت که هوش مصنوعی Dall-E در ابتدا تلاش می‌کند تا از طریق الگوریتم‌هایی که دارد کلمات شما را آنالیز کرده و یک سری از وکتورها را بر روی تصویر ایجاد می‌کند. سپس، هوش مصنوعی با توجه به نیاز کاربر و مجموعه ای از داده‌های خود اقدام به ایجاد تصویر تازه ای می‌کند. بی شک ریاضیات و هوش مصنوعی موجود در سیستم دال-ای فوق العاده پیچیده است و به همین دلیل نمی‌توان در چند خط در مورد نحوه کار این ربات اطلاعات کاملی را به شما ارائه کرد.

چگونه از هوش مصنوعی دال-ای استفاده کنیم؟

اگر قصد دارید تا از ربات دال-ای 2 استفاده کنید، نیاز است تا گام‌های زیر را طی کنید:

با طی کردن این مراحل، می‌توانید به هوش مصنوعی Dall-E دسترسی پیدا کرده و از این ربات استفاده کنید. البته نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای ساخت اکانت در سایت OpenAI نیاز است تا یک شماره موبایل معتبر وارد کنید. به واسطه تحریم‌ها شما نمی‌توانید از شماره‌های داخل کشور استفاده کنید. به همین دلیل نیاز است تا از شماره موبایل خارج از کشور برای ورود به ربات دال-ای 2 استفاده کنید.

چگونه می‌توانم تصاویر DALL-E 2 خود را بهتر کنم؟

یکی از سوالات مهمی که کاربران به منظور استفاده از ربات DALL·E مطرح می‌کنند این است که چگونه می‌توان تصاویر خروجی دال-ای را بهتر کرد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که در وهله اول نیاز است تا حتماً از ربات دال-ای 2 استفاده کنید، چرا که این ربات بسیار قدرتمندتر از نسخه اول آن است و می‌تواند تصاویر با کیفیتی را ایجاد کند.

همچنین به هر میزانی که توضیحاتی که به ربات دال-ای می‌دهید کامل باشد، به همان اندازه تصویر خروجی دقیق‌تر خواهد بود. از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشته باشید که به هر میزانی که توضیحاتی که به هوش مصنوعی Dall-E می‌دهید سورئال باشد، به احتمال زیاد این ربات با مشکل مواجه خواهد شد و تصاویر خروجی ممکن است دقیق و باکیفیت نباشند.

نحوه تشخیص تصاویر ساخته شده توسط DALL-E 2

یکی از چالش‌هایی که پس از معرفی هوش مصنوعی Dall-E کاربران با آن روبه‌رو شدند این است که چگونه می‌توان تشخیص داد که یک تصویر با استفاده از دال-ای 2 ساخته شده است؟ به منظور پاسخ به این سؤال باید گفت که مسلماً هدف اصلی ربات دال ای آن است که تصویری ایجاد کند که به‌سختی بتوان تشخیص داد که آیا توسط انسان ساخته شده است یا خیر.

ربات دال-ای توانسته به شکل قابل‌توجهی به این هدف دست پیدا کرده و تصاویری که امروزه این ربات تولید می‌کند کیفیت بالایی دارند. به همین دلیل به‌سختی می‌توان اقدام به شناسایی تصاویر ساخته شده توسط DALL-E 2 کرد. با این حال اگر بخواهیم شما را با برخی از روشی که می‌توانید از آن برای تشخیص تصاویر ساخته شده توسط DALL-E 2 آشنا کنیم باید گفت که برای ترکیب آبجکت‌های مختلف در تصویر، هوش مصنوعی Dall-E مجبور است تا اقدام به قرار دادن این موارد در کنار هم کرده و با ایجاد تاری در حاشیه‌های هر آیتم، باعث خطا دید و یکپارچه دیده شدن تصویر شود.

به همین دلیل برای شناسایی تصاویر ساخته شده توسط DALL-E 2 نیاز است تا به دنبال اعوجاج، تاری یا ناهماهنگی در کیفیت یا جزئیات تصویر بگردید. همچنین در حال حاضر تحقیقات علمی در حال انجام است تا روش‌های علمی ایجاد شود تا بتوان تصاویر ایجاد شده از سوی هوش مصنوعی را از این طریق تشخیص داد.

چگونه واتر مارک دال-ای را حذف کنیم؟

به منظور نمایش کپی‌رایت، شرکت OpenAI بر روی تصاویر خروجی اقدام به قرار دادن واترمارک می‌کند. در این بین یکی از سوالات مهمی که کاربران مطرح می‌کنند این است که چگونه واتر مارک دال-ای را حذف کنیم؟

به‌صورت مستقیم روشی برای حذف واترمارک وجود ندارد، با این حال شما می‌توانید با طی کردن مراحل زیر، به این هدف دست پیدا کنید:

با انجام این کار، می‌توانید تصاویر تولیدی از طریق دال-ای را بدون واترمارک ذخیره کرده و از این تصاویر استفاده کنید. علاوه بر این روش، شما می‌توانید با استفاده از نرم افزار دیگری که به شما امکان حذف واتر مارک می‌دهد، به این هدف دست پیدا کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب از سایت وب گیفت تلاش کردیم تا به بررسی و معرفی هوش مصنوعی Dall-E پرداخته و در مورد این ربات توضیحات جامع و کاملی را به شما ارائه کردیم. در صورتی که قصد دارید تا متن‌های خود را تبدیل به تصویر کنید، می‌توانید با کمک ربات دال ای به این هدف دست پیدا کنید.

منبع: interestingengineering.com

تاریخ آخرین به روزرسانی: 25 اسفند 1401

سوالات متداول

جواب سوال‌های رایج و متداول شما


بله شما می‌توانید به‌راحتی از این ربات استفاده کنید. البته برای دسترسی به این ربات نیاز است تا در سایت OpenAI ثبت‌نام و احراز هویت کنید.

دیدگاه‌ها (0) آخرین نظرات کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید...
افزودن دیدگاه
ایمیل شما منتشر نخواهد شد