فروشگاه گیفت کارت وب گیفت
فروشگاه گیفت کارت وب گیفت
تخفیف‌های زمان‌دار
OpenAI چیست؟ و چگونه دنیا را فتح خواهد کرد؟
چت جی پی تی

OpenAI چیست؟ و چگونه دنیا را فتح خواهد کرد؟

مهدی داوری
انتشار در 6 مهر 1402

اوپن ای‌ آی (Open Ai) یکی از شرکت‌های پژوهشی است که به‌صورت غیرانتفاعی در کشور آمریکا بر روی حوزه هوش مصنوعی فعالیت دارد. مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدفی که مجموعه Open AI دارد توسعه دادن هوش‌های مصنوعی به‌صورت بی‌ضرر یا به‌اصطلاح friendly AI است. در واقع اگر بخواهیم به این سؤال مهم پاسخ دهیم که هدف اصلی مجموعه اوپن ای‌ آی چیست باید گفت که هدف این مجموعه تولید هوش مصنوعی برای خدمت به بشریت است.

تاریخچه شرکت OpenAI

Open AI فعالیت خود را در اکتبر سال ۲۰۱۵ آغاز کرد.

اگر بخواهیم شما را با تاریخچه شرکت Open AI آشنا کنیم باید گفت که این مجموعه فعالیت خود را در اکتبر سال ۲۰۱۵ آغاز کرد. ایلان ماسک و آلتمن از مهم‌ترین سرمایه گذاران این سازمان هستند. سرمایه اولیه این شرکت ۱ میلیارد دلار است. پس از آغاز به کار، این مجموعه تلاش کرد تا محصولات مختلفی را در حوزه هوش مصنوعی تولید کند. اولین محصول تولید شده توسط شرکت اوپن ای ‌آی، نسخه عمومی و بتای Open AI Gym است که در آوریل سال 2016 منتشر شد.

ویژگی اطلاعات
نام ‌ OpenAI
بنیانگذاران ایلان ماسک، سام آلتمن، گریگ بروکمن، الیا سوتسکور، جان شولمن و وویچک زارمبا
تأسیس ‌ دسامبر 2015
مقر اصلی سان فرانسیسکو، کالیفرنیا
هدف ایجاد و ترویج هوش مصنوعی دوستانه به منظور بهبود بشریت
منابع مالی بیش از 1 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری از سرمایه‌گذاران و شرکت‌های فناوری، از جمله مایکروسافت و آمازون
دستاوردها ایجاد مدل زبان GPT-۴، تولید کننده تصویر DALL.E، و بازی روبوسومو و سایر پیشرفت‌های دیگر
چالش‌ها جدال‌هایی حول مسائل اخلاقی و امنیتی هوش مصنوعی ، و همچنین تصمیم آنها برای نگه داشتن برخی فناوری‌ها مانند GPT-3 به‌صورت مخفی
ماموریت ایجاد شرایطی برای اطمینان از اینکه هوش مصنوعی به بهبود بشریت کمک کند، با رعایت اصول امنیت، شفافیت، اخلاق و هم‌کاری

محصول دیگری که این مجموعه که در ۵ دسامبر ۲۰۱۶ از سوی اوپن ای‌ آی وارد فضا اینترنت شد، Universe است که یک پلتفرم نرم‌افزاری برای اندازه‌گیری و آموزش هوش مصنوعی از طریق منابعی چون بازی‌ها، وب‌سایت‌ها و سایر کاربردها است. پس از گذشت چند سال از آغاز به کار OpenAI، ایلان ماسک تصمیم گرفت تا در تاریخ ۲۱ فوریه ۲۰۱۸ شرکت اوپن ای ‌آی را ترک کند.

محصولات شرکت اوپن ای ‌آی

GPT-4 و DALL-E از مهمترین محصولات شرکت Open AI است.

شرکت اوپن ای ‌آی در طول فعالیت خود از سال 2015 تا به امروز تلاش کرده تا محصولات مختلفی را وارد بازار کند. بررسی و معرفی هر یک از محصولات شرکت OpenAI خود نیاز به مطلب جداگانه‌ای دارد، با این حال اگر بخواهیم شما را با محصولات این مجموعه آشنا کرده و از آن نام ببریم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بی شک از بین محصولات مختلفی که توسط مجموعه اوپن ای‌ آی ساخته شده، محبوب‌ترین و مشهورترین چت جی پی تی است. در بخش‌های بعدی شما را با این محصول و برخی دیگر از ساخته‌های شرکت OpenAI آشنا خواهیم کرد.

۱. چت جی پی تی

چت جی پی تی یک بات مکالمه یا چت‌بات، محصول شرکت اوپن ای آی است.

چت جی پی تی یک بات مکالمه یا چت‌بات است. این ربات با توجه به تکنیک‌های یادگیری نظارت شده و تقویتی یاد می‌گیرد و باعث می‌شود تا به هر میزانی که سایر کاربران با آن صحبت کنند، نتایج چت جی پی تی بهبود پیدا کند. چت جی پی تی به‌عنوان یک پروتوتایپ در ابتدا کار خود را در نوامبر سال ۲۰۲۲ آغاز کرد. مهم‌ترین عاملی که باعث شد تا چپ جی پی تی به‌سرعت رشد پیدا کند، پاسخ‌های دقیق و واضح آن است.

نکته جالبی که باید به آن توجه داشته باشید این است که پس از عرضه چت جی پی تی، شرکت اوپن ای ‌آی به‌عنوان تولیدکننده این چت‌بات، ارزش ۲۹ میلیارد دلاری پیدا کرد. نکته مهمی که در مورد عملکرد چت جی پی تی باید به آن توجه کنید این است که این ربات در کنار استفاده از الگوریتم یادگیری نظارت شده و همچنین یادگیری تقویتی، اقدام به جمع‌آوری اطلاعات از کاربران می‌کند.

در واقع کاربرانی که از این ربات استفاده می‌کنند، قادر خواهند بود تا به پاسخ‌هایی که از چت جی پی تی دریافت می‌کنند بازخورد داده و رای مثبت یا منفی بدهند. با این فیدبک عملکرد این چت‌بات بهبود پیدا می‌کند.

فرق اوپن ای‌ آی و چت جی پی تی چیست؟

بسیاری از افراد اوپن ای‌ آی را با چت جی پی تی اشتباه می‌گیرند. در پاسخ به این سؤال باید گفت که اوپن ای‌ آی یک شرکت و مجموعه فعال در حوزه تولید محصولات هوش مصنوعی است. این در حالی است که چت جی پی تی یکی از محصولات تولید شده توسط این شرکت است.

۲. DALL-E 2

دال ای، نرم افزار ای برای تبدیل متن به تصویر دیجیتال است.

DALL-E 2 یک سیستم هوش مصنوعی است که می تواند تصاویر واقعی و هنری را از یک توصیف به زبان طبیعی ایجاد کند. این توسط OpenAI توسعه یافته است و بر اساس مدل انتشار است که تصاویر را با پالایش تدریجی آنها از نویز تولید می کند.

DALL-E 2 یک پیشرفت نسبت به DALL-E اصلی است که در ژانویه 2021 معرفی شد و می تواند تصاویری با وضوح 4 برابر بیشتر (1024×1024 پیکسل) و دقت و فوتورئالیسم بیشتر نسبت به DALL-E ایجاد کند. همچنین دارای سطح عمیق تری از درک زبان است، زیرا از یک مدل زبان ترانسفورماتور بزرگ (T5-XXL) برای رمزگذاری ورودی متن استفاده می کند.

۳. کدکس

کدکس نوعی هوش مصنوعی است که می‌تواند زبان طبیعی را تجزیه و در پاسخ، کد تولید می‌کند.

از دیگر محصولات جذابی که توسط شرکت اوپن ای ‌آی تولید شده، OpenAI Codex است. کدکس نوعی هوش مصنوعی است که می‌تواند زبان طبیعی را تجزیه و در پاسخ کد تولید می‌کند. در واقع با استفاده از این برنامه می‌توان اقدام به تکمیل خودکار کدهای برنامه‌نویسی کرد. این تکنولوژی به‌صورت پیشرفته در ساخت  Copilot مورد استفاده قرار گرفته است.

چگونه کمپانی اوپن ای‌ آی تا این اندازه معروف شد؟

کمپانی اوپن ای‌ آی به واسطه ChatGPT به شهرت جهانی رسید.

اگر بخواهیم به این سؤال پاسخ دهیم که چگونه کمپانی اوپن ای‌ آی تا این اندازه معروف شد، باید گفت که این مجموعه در ابتدا کار خود شهرت آن‌چنانی نداشت؛ اما با گذشت زمان و ایجاد محصولات مختلف، آرام آرام نام این شرکت بر سر زبان‌ها افتاد. البته جدیدترین محصول تولید شده توسط این مجموعه یعنی ربات ChatGPT باعث شد تا این کمپانی معروف شود و حالا در تمامی وب‌سایت‌هایی مطرح دنیا حداقل یک بار در مورد این شرکت و محصولات آن مطالبی کار شده است.

آموزش استفاده از وب سایت OpenAI

آموزش OpenAI

اگر بخواهیم در مورد نحوه استفاده از نحوه استفاده از چت جی پی تی وب سایت OpenAI توضیحاتی را به شما ارائه دهیم، باید گفت که وب سایت رسمی این مجموعه، openai.com است.

صفحه ورود اوپن ای آی

صفحه ثبت نام وب سایت Open AI

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که برای استفاده از این ربات باید شماره تلفن خود را وارد کنید. از آن جایی که استفاده از این وب سایت برای ایرانیان وجود ندارد، نیاز است تا شماره غیر از کشور ایران وارد کرده و کدی که برای شماره شما SMS می‌شود را وارد کرده و سپس می‌توانید به ربات ChatGPT دسترسی پیدا کنید.

آینده برای OpenAI چگونه است؟

داشبورد پنل اوپن ای آی

OpenAI همچنان یک بازیکن بزرگ در زمینه هوش مصنوعی است. با وجود چالش ها، احتمالات زیادی در پیش است، به خصوص با شرکای مانند مایکروسافت و Shutterstock. در آینده، ممکن است شاهد توسعه OpenAI ابزارهای پیشرفته‌تر مبتنی بر هوش مصنوعی، همراه با نسخه سریع‌تر و ارزان‌تر ChatGPT باشیم که گفته می‌شود در دست ساخت است.

جمع‌بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با مجموعه و شرکت اوپن ای ‌آی (Open AI) آشنا کرده و در مورد محصولات این شرکت و نحوه استفاده از وب سایت آن اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم. توجه به موارد گفته شده در این مطلب به شما کمک می‌کند تا دید کاملی در مورد تاریخچه این شرکت به دست آورده و بدانید که این مجموعه از کجا کار خود را آغاز کرد.

منابع:

تاریخ آخرین به روزرسانی: 5 آبان 1402

سوالات متداول

جواب سوال‌های رایج و متداول شما

در ابتدا فعالیت ایلان ماسک به‌عنوان یکی از سرمایه گذاران OpenAI بود، اما در حال حاضر ماسک از این شرکت خارج شده است.

شرکت مشهور آمریکایی مایکروسافت چندین میلیون دلار بر روی شرکت OpenAI سرمایه گذاری کرده است و تلاش کرده تا محصولات این شرکت را به محصولات خود اضافه کند.

ایلان ماسک، سام آلتمن و... از مهم‌ترین سرمایه گذاران و مؤسسان کمپانی اوپن ای‌ آی هستند.

خیر اوپن ای‌ آی شرکت تولیدکننده سرویس چت جی پی تی است.

ChatGPT، DALL·E 2، Whisper و Alignment سرویس‌هایی هستند که می‌توانید از طریق وب سایت اوپن ای‌ آی به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

خدمت وب سایت OpenAI هم مدل رایگان و هم مدل پولی دارند. در صورتی که قصد دارید تا به‌صورت کامل از این محصولات استفاده کنید، نیاز است تا مبلغی را برای پرداخت کنید.

دیدگاه‌ها (0) آخرین نظرات کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید...
افزودن دیدگاه
ایمیل شما منتشر نخواهد شد