فروشگاه گیفت کارت وب گیفت
فروشگاه گیفت کارت وب گیفت
تخفیف‌های زمان‌دار
چت جی پی تی چیست؟
چت جی پی تی

چت جی پی تی چیست؟

مهدی داوری
انتشار در 3 اسفند 1401

ربات چت جی پی تی یک ربات و چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی و ابزار پردازش زبان طبیعی است که از سوی شرکت OpenAI ساخته شده است و شما با استفاده از آن می‌توانید به پاسخ سوالات خود، در هر زمینه ای برسید. در چند ماه اخیر، چت جی پی تی محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است و این مسئله باعث شده تا یکی از سوالات بسیار مهمی که کاربران مطرح می‌کنند این است که چت جی پی تی چیست؟ به منظور بررسی این مسئله و معرفی ربات مدل زبانی ChatGPT با سایت وب گیفت همراه باشید.

چت جی پی تی چیست؟

Chat GPT یک مدل زبانی هوش مصنوعی (AI)، توسعه یافته شده توسط شرکت Open AI است که می تواند با انسان به زبان طبیعی ارتباط برقرار کند. از الگوریتم‌های یادگیری عمیق برای تجزیه و تحلیل و درک معنای سوال شما استفاده می‌کند و پاسخ‌هایی مانند انسان می‌دهد. می توان از آن برای برنامه های مختلفی مانند خدمات مشتری، چت بات ها و ایجاد محتوا استفاده کرد. به طور کلی، ChatGPT ابزاری است که به بهبود ارتباط بین انسان و ماشین کمک می کند.

از کاربرد های ربات چت جی پی تی، میتوان به برنامه نویسی و پاسخ به سوالات روزمره اشاره کرد.

کاربرد هوش مصنوعی چت جی پی تی

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که کاربرد ربات چت جی پی تی چیست؟ باید گفت که دستیار مجازی ChatGPT یک چت‌بات است. این ربات بر اساس هوش مصنوعی ساخته شده و به نحوی است که می‌تواند به هر سوالی که مطرح می‌کنید، جواب دهد. موضوع مهمی که باعث محبوبیت فوق‌العاده دستیار مجازی Chat GPT شده است این است که هوش مصنوعی چت جی پی تی به قدری قدرتمند است که می‌تواند حتی به موضوع‌ها و مباحث پیچیده‌ای علمی در حوزه‌های مختلفی نظیر فیزیک، ریاضی و برنامه‌نویسی پاسخ دهد و به شما کمک کند.

اینفوگرافی کاربرد های چت جی پی تی
اینفوگرافی کاربرد های ChatGPT

تحقیقات و بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد که ربات Chat GPT به نحوی است که می‌تواند مسائلی در سطح دانشگاهی را حل کند. از مهم‌ترین کارهایی که چت‌بات چت جی پی تی می‌تواند انجام دهد تولید مطالب وبلاگ، نوشتن شعر، کد نویسی صفحات وب و… اشاره کرد. حتی ربات پاسخگوی ChatGPT می‌تواند برنامه‌نویسی کرده، معادلات ریاضی را حل کند و به سؤالات علمی شما پاسخ دقیق بدهد.

شیوه استفاده از ChatGPT

آموزش استفاده از ChatGPT

به دلیل تحریم‌های موجود، در حال حاضر کاربران ایرانی نمی‌توانند به ربات ChatGPT دسترسی پیدا کنند، این در حالی است که سایر افراد می‌توانند به‌صورت رایگان در سایت OpenAI عضو شده و از هوش مصنوعی جی پی تی استفاده کنند.

برای استفاده از ربات ChatGPT نیاز است تا در گام اول وارد وب سایت OpenAI شده و به صفحه ChatGPT بروید. پس از باز کردن صفحه دستیار مجازی ChatGPT، حال نیاز است تا روی گزینه Try ChatGPT کلیک کنید. در صورتی که پیش از این اکانتی را در وب سایت OpenAI ندارید، نیاز است تا در گام اول اقدام به ثبت‌نام در این وب سایت کنید. برای ثبت‌نام نیاز است تا روی دکمه Sign Up کلیک کنید.

صفحه ورود به سرویس چت GPT

سپس باید یک آدرس ایمیل معتبر برای اکانت خود وارد کرده و پس از تایید ایمیل، در صفحه بعدی باید شماره موبایل خود را وارد کنید. در این مرحله است که به دلیل تحریم‌ها، از شماره موبایل‌های ایرانی پشتیبانی نمی‌شود.

در چنین شرایطی می‌توانید از شماره‌های مجازی و شماره‌های خارج از کشور برای دسترسی به ربات چت جی پی تی استفاده کنید. پس از آن که توانستید به دستیار مجازی ChatGPT دسترسی پیدا کنید، برای استفاده از این پلتفرم کار خاصی نخواهید داشت و تنها کافی است تا به شکل طبیعی سؤال خود را از دستیار مجازی ChatGPT بپرسید.

ChatSonic و گوگل بارد، از رقبای اصلی چت جی پی تی هستند.

رقبا چت‌بات جی پی تی

اگر چه ربات چت جی پی تی امروزه شهرت و محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است، با این حال این سرویس رقبا دیگری نیز دارند. در ادامه به مهمترین و اصلی ترین رقیب های هوش مصنوعی ChatGPT، اشاره خواهیم کرد که ساختاری همانند چت جی پی تی دارند:

که جدی ترین این رقبا Google Bard است که در اواخر بهمن ۱۴۰۱، توسط گوگل معرفی شد. که به دلیل عدم عرضه عمومی آن در لیست قرار داده نشد.

حل خطاهای هوش مصنوعی چت جی پی تی

حل ارورهای ربات چت جی پی تی

اگر چه ربات چت جی پی تی به نحوی ساخته شده است که با کمترین چالش و ارور بتوانید از آن استفاده کنید، با این حال ممکن است در هنگام استفاده از دستیار مجازی ChatGPT با برخی از خطاها و ارورها مواجه شوید. که عمده خطاهای ChatGPT، موارد زیر است:

پیشنهاد ما برای برخورد کمتر با ارور های ChatGPT این است که حتما قبل از ورود به سایت، از فعال بودن نرم افزار تغییر آی پی خود اطمینان حاصل فرمایید.

نسخه پریمیوم چت جی پی تی چیست؟

شرکت اوپن ای آی برای دستیار مجازی ChatGPT، نسخه پریمیومی را با نام ChatGPT Plus معرفی کرده است. طرح پریمیوم جدید این ربات با قیمت 20 دلار در ماه در دسترس است. اگر بخواهیم به این سؤال پاسخ دهیم که ویژگی‌های چت جی پی تی پلاس چیست؟، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نکته مهمی که در مورد نسخه پریمیوم ChatGPT Plus باید به آن توجه داشته باشید این است که این نسخه در حال حاضر تنها در ایالات متحده در دسترس است، البته مجموعه OpenAI در تلاش است تا به‌زودی دسترسی و پشتیبانی از نسخه پریمیوم را به سایر کشورها نیز بیاورد تا افراد خارج از آمریکا نیز بتوانند از نسخه پریمیوم استفاده کنند.

کسب درآمد از سرویس چت جی پی تی

یکی از سؤالات بسیار مهمی که افراد مطرح می‌کنند این است که چگونه می‌توان از دستیار مجازی ChatGPT کسب درآمد کرد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که به دلیل قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای که ربات چت جی پی تی دارد، شما می‌توانید با استفاده از آن بسیاری از کارهای خود را به‌صورت اتوماتیک انجام داده و از این طریق با انجام کارها به‌صورت سریع کسب درآمد کنید.

برخی از ساده‌ترین کارهایی هستند که می‌توانید از طریق آن‌ها می‌توانید به کسب درآمد از چت جی پی تی بپردازید. همچنین مطمئناً روش‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید به‌صورت خلاقانه، از طریق آن‌ها و با کمک ربات چت جی پی تی کسب درآمد کنید.

مزایا و معایب ChatGPT

پس از آن که بیان کردیم که چت جی پی تی چیست و چه کاربردهایی دارد، حال نیاز است تا شما را با مزایا و معایب دستیار مجازی ChatGPT آشنا کرده و در این زمینه اطلاعات کاملی را به شما ارائه دهیم. از مهم‌ترین مزایا ربات چت جی پی تی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. امکان درک زبان‌های برنامه‌نویسی و ریاضیات

یکی از مزایایی که چت جی پی تی دارد این است که در کنار درک عمیقی که نسبت به زبان نوشتاری دارد، می‌تواند زبان‌های برنامه‌نویسی را نیز در کند. همچنین قابلیت درک و پاسخ‌دهی به سؤالات برنامه‌نویسی و ریاضی را دارد.

۲. امکان استفاده به‌صورت رایگان

تا زمان نگارش این مطلب، امکان استفاده از فناوری ChatGPT به‌صورت رایگان وجود دارد. شما می‌توانید با داشتن یک شماره غیرایرانی و ایمیل به‌صورت رایگان از این برنامه استفاده کنید.

۳. ذخیره چت‌ها و اطلاعات گذشته

دستیار مجازی ChatGPT به نحوی است که اطلاعات و چت‌های گذشته شما را در حافظه خود ذخیره می‌کند. به همین دلیل شما می‌توانید هر زمانی که علاقه‌مند هستید، در مورد چت‌های قبلی خود از این ربات سوال بپرسید.

حالا اگر بخواهیم شما را با برخی از معایب ربات چت جی پی تی آشنا کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. داشتن لحن متقاعدکننده با وجود اشتباه

به‌صورت کلی چت جی پی تی به شکلی است که وقتی از آن سؤال می‌پرسید، لحنی متقاعد کننده‌ای دارد، حتی زمانی که به درستی به سؤالات پاسخ نمی‌دهد. در واقع از آن جایی که چت‌بات چت جی پی تی ممکن است اشتباه کند، نیاز است تا جواب‌های آن را تجزیه و تحلیل کنید.

۲. وجود الگو اصطلاحات تکراری به منظور پاسخ

در صورتی که به‌صورت مداوم از ربات ChatGPT استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد الگوها و اصطلاحات خاصی را در متن مشاهده خواهید کرد. به دلیل ربات بودن چت جی پی تی ممکن است پاسخ‌هایی که از این ربات دریافت می‌کنید، ساختار تکراری داشته باشد.

۳. امکان خارج شدن از دسترس در برخی از ساعات

به واسطه رایگان بودن این ربات، بسیاری از کاربران از ChatGPT استفاده می‌کنند. در این بین ممکن است در برخی از ساعات این ربات از دسترس خارج باشد. در چنین شرایطی نیاز است تا کمی صبر کنید تا سرورهای دستیار مجازی ChatGPT خلوت شوند تا بتوانید از آن استفاده کنید.

آیا چت جی پی تی برنامه گوشی دارد؟

ربات چت جی پی تی نسخه مخصوص موبایل ندارد؛ اما در صورتی که از طریق گوشی خود وارد آدرس chat.openai.com شوید، می‌توانید از طریق گوشی خود نیز از این ربات استفاده کرده و پاسخ سوالات خود را از این طریق دریافت کنید. و یا اینکه از شورت کات های کروم و سافاری برای اضافه کردن برنامه چت جی پی تی برای گوشی خود استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با ربات چت جی پی تی آشنا کرده و مهم‌ترین اطلاعاتی که در مورد این ربات باید به آن توجه داشته باشید را به شما ارائه کردیم. بررسی موارد گفته شده در این مطلب به شما کمک می‌کند تا بتوانید با آگاهی کامل از این ربات استفاده کنید.

منابع:

تاریخ آخرین به روزرسانی: 27 فروردین 1402

سوالات متداول

جواب سوال‌های رایج و متداول شما


بله در حال حاضر ربات چت جی پی تی رایگان است و شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه از این ربات استفاده کنید.


ربات چت جی پی تی یک چت‌بات است و می‌توانید از آن برای صحبت کردن با یک هوش مصنوعی استفاده کنید. در این بین اما قدرت اصلی ربات چت جی پی تی پاسخ‌دهی به سؤالات کاربران به‌صورت دقیق است.


شرکت مشهور OpenAI که در زمینه تولید محصولات مربوط به هوش مصنوعی فعالیت دارد، مالک سرویس چت جی پی تی است.


اسم انگلیسی این ربات ChatGPT است و به همین دلیل تلفظ فارسی نام آن به‌صورت چت جی پی تی است.


بله، به دلیل آن که دستیار مجازی ChatGPT در واقع یک هوش مصنوعی است، ممکن است اشتباهات مختلفی نیز داشته باشد. البته با گذشت زمان این اشتباهات کاهش پیدا خواهد کرد.


در حال حاضر به‌صورت رسمی لیستی از سؤالات ممنوعه برای ChatGPT وجود ندارد، اما ممکن است مجموعه OpenAI محدودیت‌هایی را برای برخی سؤالات در نظر گرفته باشد.


این شرکت توسط چندین چهره برجسته در صنعت فناوری، از جمله ایلان ماسک، سام آلتمن، گرگ براکمن، ایلیا سوتسکور، جان شولمن، و وویچ زارمبا افتتاح شد.

دیدگاه‌ها (0) آخرین نظرات کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید...
افزودن دیدگاه
ایمیل شما منتشر نخواهد شد