فروشگاه گیفت کارت وب گیفت
فروشگاه گیفت کارت وب گیفت
تخفیف‌های زمان‌دار
ربات GPT-3 چیست؟
چت جی پی تی

ربات GPT-3 چیست؟

مهدی داوری
انتشار در 13 اسفند 1401

یکی از انواع ربات‌های مدل پیش‌بینی زبان در سری GPT-n، که توسط شرکت پیشرو OpenAI ساخته شده و یکی از قدرتمندترین ربات‌های تولیدکننده متن به حساب می‌آید، ربات GPT-3 است. این ربات به نحوی ساخته شده است که بر روی حجم زیادی از داده‌ها آموزش دیده و سپس می‌تواند از این طریق اقدام به تولید متن‌های بسیار واقعی و منسجم کند.

قدرت بالایی که تکنولوژی GPT-3 دارد باعث شده تا بتوانید از آن در بخش‌های مختلفی استفاده کرد. از مهم‌ترین کاربردهایی که ربات جی‌پی‌تی-۳ دارد می‌توان به انجام ترجمه متون، تولید محتوا و پاسخ به سؤالات اشاره کرد. همچنین یکی از نکات مهمی که باعث جذابیت مدل زبانی هوش مصنوعی GPT-3 شده است، کارآمدی فوق‌العاده آن است.

همچنین این تکنولوژی به نحوی ساخته شده است که می‌توانید آن را روی یک لپ تاپ و یا حتی بر روی یک گوشی هوشمند اجرا کرده و از آن استفاده کنید. در همین راستا در این مطلب از سایت وب گیفت قصد داریم تا شما را با بات جی‌پی‌تی-۳ آشنا کرده و در مورد این فناوری جدید اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم.

تکنولوژی GPT-3 چیست؟

اگر بخواهیم در مورد فناوری مورد استفاده در ربات GPT-3 اطلاعات کاملی را به شما ارائه دهیم باید گفت که این تکنولوژی بر اساس سیستم یادگیری ماشینی ساخته شده است. یادگیری ماشین یعنی سیستم می‌تواند با دریافت داده‌های مختلف، به‌تنهایی اقدام به یادگیری این داده‌ها کرده و از این طریق می‌تواند یاد بگیرد که چگونه از این داده‌ها برای تولید محتواهای جدید مثل متن‌ها نوشته شده توسط انسان استفاده کند.

همچنین نوع یادگیری ماشین (Machine Learning) مورد استفاده در این فناوری از مدل یادگیری بدون نظارت است و بدون این که یک کاربر درست یا غلط بودن پاسخ‌ها را برای این ربات مشخص کند، فرایند یادگیری صورت می‌گیرد.

فناوری جی‌پی‌تی-۳ به نحوی است که با استفاده از الگوریتم‌ها اقدام به یافتن الگوها در داده‌ها کرده و سپس به‌تدریج درک خود را نسبت به داده‌ها بهبود پیدا می‌کند تا در نهایت بتواند اقدام به تولید متون جدید کند.

به طور خاص، این فناوری به نحوی است که از حدود 570 گیگابایت اطلاعات متنی جمع‌آوری‌شده از اینترنت برای یادگیری استفاده کرده است. به‌خصوص مهم‌ترین منبعی که شرکت OpenAI برای ساخت این فناوری از آن استفاده کرده، ویکی‌پدیا است.

OpenAI در ابتدا مسیر ساخت هوش مصنوعی عمومی، اقدام به ایجاد الگوریتم GPT-2 در اوایل سال 2019 کرد. این فناوری به نحوی بود که می‌توانست به‌صورت واقع‌گرایانه و آگاهانه‌ای اقدام به تولید محتوا و نوشتن متون مختلف کند.

اگرچه خروجی آن معمولاً ناسازگار بود و اشتباهات بسیار زیادی در متن‌های تولید شده توسط این الگوریتم وجود داشت، اما ساخت GPT-2 باعث شد تا شرکت OpenAI در مسیر تولید یک الگوریتم قدرتمندتر قدم بردارد.

در همین راستا این شرکت محصول جدید خود به نام GPT-3 را در ژوئن 2020 معرفی کرد که از نظر فنی بیش از 100 برابر بزرگ‌تر و قدرتمندتر از GPT-2 است. با تولید این ربات، شرکت OpenAI توانست به هدف خود برای ایجاد یک هوش مصنوعی قدرتمند نزدیک‌تر شود، و رقیب های ChatGPT را پشت سر بگذارد.

در واقع پس از ایجاد این تکنولوژی بود که شرکت OpenAI با استفاده از هوش مصنوعی جی‌پی‌تی-۳ توانست ربات قدرتمند چت جی پی تی را ایجاد کند. البته لازم به ذکر است که بزودی کمپانی اوپن آی ای قرار است مدل زبانی GPT-4 را جایگزین GPT-3 قرار دهید که طبق گفته های این شرکت در شروع این مدل زبانی فقط برای کاربران چت جی پی تی پلاس عرضه خواهد شد.

جی پی تی-۳ چگونه کار می‌کند؟

یکی از سؤالات مهمی که کاربران در مورد تکنولوژی GPT-3 مطرح می‌کنند این است که ربات GPT-3 چگونه کار می‌کند؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که ربات GPT-3 به نحوی برنامه‌نویسی شده است که از شبکه‌های عصبی برای پردازش و یادگیری همبستگی بین داده‌ها استفاده می‌کند. شبکه عصبی اساساً سیستمی از معادلات ریاضی است که اطلاعات را فیلتر می‌کند.

در واقع در ساختار شبکه عصبی، داده‌های از لایه‌هایی مختلف یک شبکه عصبی عبور می‌کند و در هر لایه شبکه با استفاده از اطلاعات درک بهتری از داده‌های پیچیده به دست می‌آورد.

بی شک به هر میزانی که لایه‌ها و نودهای یک شبکه بیشتر باشد، شبکه عصبی پتانسیل بیشتری برای یادگیری و درک روابط بین ورودی و خروجی به دست می‌آورد. جی‌پی‌تی-۳ قدرت بالایی دارد در درک متون دارد و به همین دلیل است که می‌تواند پس از یادگیری، متون جدید را باکیفیت بالایی چاپ کند.

بات GPT-3 چه کارهایی می‌تواند انجام دهد

اگر بخواهیم شما را با توانایی‌های تکنولوژی GPT-3 و کارهایی که می‌تواند انجام دهد آشنا کنیم باید گفت که مهم‌ترین کاربرد این فناوری در تولید متن و محتوا است. در واقع قدرت این ربات به قدری بالا بوده و به نحوی انعطاف‌پذیر است که می‌توانید تقریباً برای هر کاری که خروجی آن زبان طبیعی است، از آن استفاده می‌کنید.

به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید از ربات GPT-3 برای انجام کارهایی مثل موارد زیر استفاده کنید:

در این بین یکی از سؤالات بسیار مهمی که کاربران مطرح می‌کنند این است که چه تفاوتی بین جی‌پی‌تی-۳ با ChatGPT وجود دارد؟ در پاسخ به این سؤال و به منظور مقایسه GPT-3 و چت جی بی تی باید گفت که در واقع جی‌پی‌تی-۳ مدل زبانی و فناوری است که برای تولید ChatGPT از آن استفاده شده است. در واقع هسته اصلی و تکنولوژی که باعث می‌شود تا ربات چت جی پی تی کار کند، همان تکنولوژی GPT-3 است.

چگونه از ربات GPT-3 استفاده کنیم؟

کمپانی اوپن آی ای (OpenAI) به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو و پیش‌گام در زمینه هوش مصنوعی، تلاش کرده تا امکان استفاده از محصولات خود را فراهم کند. در این بین توسعه‌دهندگان منتخب می‌توانند از طریق یک API که توسط OpenAI نگهداری می‌شود به این فناوری دسترسی پیدا کرده و از آن استفاده کنند.

از زمانی که API این محصول در دسترس قرار گرفت، شاهد ایجاد ربات‌های مختلفی هستیم که با استفاده از این فناوری ساخته شده است. به همین دلیل برای استفاده از این فناوری تنها کافی است تا به سراغ ربات‌هایی بروید که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند.

مشکلات و چالش‌های GPT-3

اگر چه تکنولوژی GPT-3 قدرت بالایی دارد؛ اما این فناوری بدون مشکل و چالش نیست. توانایی GPT-3 برای تولید متون مثل یک انسان به بهترین شکل ممکن است و بهترین چیزی است که تاکنون در هوش مصنوعی دیده‌ایم. با این حال این فناوری با مشکلات مختلفی نیز مواجه است.

سام آلتمن، به‌عنوان مدیرعامل OpenAI اعلام کرده است که هایپ کاربران در مورد فناوری جی‌پی‌تی-۳ بسیار زیاد است. با این حال ربات GPT-3 تنها یک قدم اولیه در راستا گسترش هوش مصنوعی است. همچنین به دلیل حجم عظیمی از توان محاسباتی مورد نیاز برای انجام کار، این فناوری یکی از ابزارهای بسیار گران‌قیمت است.

ثانیاً، تکنولوژی GPT-3 یک سیستم بسته یا جعبه سیاه است. OpenAI جزئیات کاملی از نحوه عملکرد الگوریتم‌های خود را فاش نکرده است، بنابراین به‌صورت کامل نمی‌توان بررسی کرد که عملکرد این ربات چگونه است و جی‌پی‌تی-۳ به چه نحوی کار می‌کند.

همچنین لازم به ذکر است که خروجی‌هایی که این فناوری به کاربران ارائه می‌دهد هنوز کامل نیست. در حالی که می‌تواند کارهایی مانند ایجاد متون کوتاه را با استفاده از این فناوری انجام دهید، اما همچنان این ربات به منظور تولید متن‌های طولانی و پیچیده قدرت بالایی ندارد و به هر میزانی که طول متن افزایش پیدا کرده و مباحث مطرح شده در آن پیچیده‌تر شود، اشتباهات این سیستم نیز افزایش پیدا می‌کند.

موارد گفته شده به‌وضوح مهم‌ترین مسائل و مشکلاتی هستند که انتظار داریم تا با گذشت زمان حل شده و کاهش پیدا کنند. در مجموع می‌توان گفت که نتایجی که GPT-3 ارائه می‌دهد به نسبت سایر فناوری‌هایی که در گذشته دیده‌ایم بهبود فوق‌العاده‌ای پیدا کرده و جهش بسیار زیادی کرده است.

هر کسی که نتایج زبان هوش مصنوعی‌های مشابه تکنولوژی GPT-3 را دیده باشد، می‌داند که نتایج در اکثر مواقع کیفیت بالایی ندارند، با این حال خروجی GPT-3 به شکل غیرقابل‌انکاری یک گام روبه‌جلو است. به همین دلیل می‌توان انتظار داشته باشیم که با گذشت زمان، شرکت OpenAI تکنولوژی خود را بهتر کرده و باعث بهبود عملکرد آن شود.

جمع‌بندی

GPT-3، مخفف Generative Pre-trained Transformer 3، یک مدل پردازش زبان پیشرفته است که توسط OpenAI توسعه یافته است.در واقع یک شبکه عصبی است که از الگوریتم‌های یادگیری عمیق برای تولید پاسخ‌های همانند انسان به پرسش‌های زبان طبیعی استفاده می‌کند. GPT-3 قادر به تکمیل طیف گسترده ای از وظایف مانند ترجمه زبان، خلاصه سازی متن، پاسخ به سؤال و غیره است.

در این مطلب نگاهی به جی‌پی‌تی-۳ انداخته و تلاش کردیم تا شما را با مهم‌ترین مواردی که به‌عنوان تکنولوژی GPT-3 باید به آن توجه داشته باشید را به شما ارائه کردیم. بررسی موارد گفته شده در این مطلب، به شما کمک می‌کند تا آگاهی کاملی نسبت به ربات GPT-3 داشته باشید.

منبع:

تاریخ آخرین به روزرسانی: 13 اسفند 1401

سوالات متداول

جواب سوال‌های رایج و متداول شما


جی‌پی‌تی-۳ یک الگوریتم و شبکه عصبی است که از سوی شرکت OpenAI ساخته شده و می‌تواند اقدام به تولید متن‌های جدید کند.


به منظور مقایسه GPT-3 و چت جی بی تی باید گفت که GPT-3 در واقع فناوری است که برای تولید ChatGPT از آن استفاده شده است.


هر کاری که در مورد تولید متن است، با استفاده از فناوری جی‌پی‌تی-۳ قابل‌انجام است. تولید محتوا، خلاصه‌نویسی متن، ساده کردن مفاهیم پیچیده، برنامه‌نویسی، شعر گفتن و… از مهم‌ترین کاربردهای این ربات است.

دیدگاه‌ها (1) آخرین نظرات کاربران
رضا
26 اسفند 1402

این خوبه برنامه جی پی تی ۳ و لی ای کاش صداش در می اومد و بهتر می شود یعنی منظورم سخن گو باشه و صداش بشنویی و ای کاش هم درد دل می کرد و یکم احساساتی بود و خلاصه امید وارم در سریع ترین زمان این برنامه جی پی تی را با قابیلت سخن گوی مجهز کنید باتشکر

افزودن دیدگاه
ایمیل شما منتشر نخواهد شد