فروشگاه گیفت کارت وب گیفت
فروشگاه گیفت کارت وب گیفت
تخفیف‌های زمان‌دار
تفاوت اکانت های پلی استیشن پلاس
پلی استیشن

تفاوت اکانت های پلی استیشن پلاس

ارحام ادبخواه
انتشار در 13 آذر 1401

در حالی که همه طرفداران منتظر معرفی رقیب ایکس باکس گیم پس از طرف سونی بودند، شرکت ژاپنی از سرویس جدید پلی استیشن پلاس رونمایی کرد که در سه سطح مختلف در دسترس قرار دارد. هر یک از این سه سطح (یا Tier) ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و قیمت‌های متفاوتی دارند که باید پیش از اقدام به خرید پلاس، اطلاعات جامعی در مورد آن داشته باشید. در ادامه مقاله به بررسی تفاوت اشتراک های پلی استیشن پلاس می پردازیم.

سرویس جدید پلی استیشن پلاس چیست

سرویس جدید پلی استیشن پلاس چیست؟

سرویس‌های اشتراکی در دنیای رسانه امروزی روز به روز در حال رشد، رونق و پیشرفت هستند. این سرویس‌ها به دلیل قیمت پایین خود و ویژگی‌های عظیمی که در اختیار مخاطب قرار می‌دهند از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و در چند سال اخیر پیشرفت غیر قابل توصیفی را تجربه کرده‌اند. از جمله این سرویس‌های اشتراکی می‌توانیم به نتفلیکس، اچ بی او، هولو و آمازون پرایم اشاره کنیم که نشنیدن نام آن‌ها توسط مخاطب‌ها احتمال پایینی دارد. اما سرویس‌های مورد بحث صرفا به دنیای سینما و تلوزیون محدود نمی‌شوند و راه خود را به مدیوم‌های دیگر مانند موسیقی (اسپاتیفای) و ویدیو گیم (ایکس باکس گیم پس) باز کرده‌اند.

اما همان‌طور که می‌دانید تمرکز اصلی ما در این مقاله، به مقوله ویدیو گیم محدود می‌شود تا اطلاعات بیش‌تری در رابطه با آن کسب کنید. همان طور که به احتمال زیاد می‌دانید سرویس Xbox Game Pass در طی چهار-پنج سال اخیر در زمینه سرویس‌های اشتراکی ویدیو گیمی یکه تازی کرده و ظاهرا به این روند رو به رشد ادامه می‌دهد. اما سونی به عنوان رقیب دیرینه ایکس باکس و مایکروسافت، سرویس اشتراکی پلی استیشن پلاس جدید خود را عرضه کرد که به گونه‌ای ادامه دهنده PS Plus قدیمی است.

سرویس جدید پلی استیشن پلاس که در ماه خرداد در دسترس قرار گرفت، از ترکیب دو سرویس PS Now و PS Plus قدیم تشکیل شده تا به گونه‌ای با گیم پس رقابت کند. پلن‌های جدید پلی استیشن پلاس به شما اجازه می‌دهند در قبال یک رقم مشخص به صورت ماهانه، به مجموعه بزرگی از بازی‌های جدید و قدیمی دست پیدا کنید که به صورت مرتب به روز رسانی می‌شوند. حال این مجموعه بازی‌ها هم شامل آثار انحصاری پلی استیشن مانند Ghost of Tsushima و Marvel’s Spider-Man می‌شود هم حاوی بازی‌های کراس پلتفرم مانند AC: Valhalla و Control: Ultimate Edition استودیو Remedy. اما هر یک از این بازی‌ها در چه سطحی قابل دسترس هستند، شرایط آن‌ها چگونه است و چه قیمتی را برای ما به همراه خواهند داشت؟ در ادامه مقاله تفاوت سطح های مختلف سرویس جدید پلی استیشن پلاس به این سوال‌ها و جزئیات مختلف خواهیم پرداخت.

سونی با حذف PS Now و PS Plus قدیمی، سرویس جدیدی را ارائه کرده که شامل سه سطح مختلف با نام‌های اسنشیال (Essential)، اکسترا (Extra) و پرمیوم (Premium) می‌شود.

سه سطح یا Tier سرویس جدید PS Plus

سونی با حذف PS Now و PS Plus قدیمی، سرویس جدیدی را ارائه کرده که شامل سه سطح مختلف با نام‌های اسنشیال (Essential)، اکسترا (Extra) و پرمیوم (Premium) می‌شود. این سه سطح تفاوت‌های عمده و قابل توجهی دارند که روی آن‌ها دقیق‌تر خواهیم شد:

اولین سطحی که باید به آن اشاره داشته باشیم، پلی استیشن پلاس اسنشیال نام دارد که اگر بخواهیم آن را به فارسی برگردانیم، با واژه «ضروری» روبرو می‌شویم.

سطح اسنشیال (Essential)

اولین سطحی که باید به آن اشاره داشته باشیم، پلی استیشن پلاس اسنشیال نام دارد که اگر بخواهیم آن را به فارسی برگردانیم، با واژه «ضروری» روبرو می‌شویم. سطح اسنشیال در واقع حکم همان سرویس قدیمی پلی استیشن پلاس را دارد که آن را به قیمت ماهانه 10 دلار تهیه می‌کردیم. درست مانند گذشته، اگر بخواهید به تجربه آنلاین بازی‌ها بپردازید باید جزو مشترکین PS Plus باشید. این قانون برای تمام گیمرها تعمیم پیدا می‌کند و اگر پلاس نداشته باشید، قادر به تجربه بخش آنلاین و Multiplayer آثار مختلف نخواهید بود (البته بازی‌های Free-to-Play استثنا هستند و برای تجربه بخش چندنفره آن‌ها نیازی به PS Plus نیست).

اما ویژگی‌های این سطح صرفا به قابلیت آنلاین بازی کردن محدود نمی‌شود و می‌توانیم به مسائل هیجان انگیز دیگری اشاره کنیم. افرادی که جزو مشترکین PS Plus Essential باشند، می‌توانند هر ماه چند بازی رایگان را به کتابخانه خود اضافه کنند. سونی در چند سال اخیر نشان داده که آثار بزرگی را برای مشترکین PS Plus در دسترس قرار می‌دهد و از این منظر خصاصت خاصی ندارد (هرچند که بازی‌های رایگان چند ماه اخیر کمی افت کرده‌اند). فقط توجه داشته باشید که تجربه این بازی‌های رایگان تنها تا زمانی ممکن است که اشتراک شما فعال باشد و به محص تمام شدنش، دیگر قادر به تجربه آن‌ها نخواهید بود. البته که پس از تمدید اشتراک PS Plus می‌توانید به طور مجدد از عنوان‌های رایگان خود لذت ببرید. هنگامی که یک بازی رایگان ماهانه را به حساب خود بیفزایید، می‌توانید آن را برای همیشه روی اکانت خود نگه دارید.

علاوه بر تمامی مواردی که به آن اشاره شد، در صورت خرید پلی استیشن پلاس اسنشیال به یک حافظه ابری مفید دست پیدا می‌کنید که می‌توانید از طریق آن، فایل‌های بازی‌های خود را نگه دارید. در ادامه همین موضوع، اگر کنسول پلی استیشن خود را تغییر دادید (مثلا از PS4 به PS5 کوچ کردید) می‌توانید فایل‌های ذخیره خود را در این فضای ابری آپلود کنید تا نیازی نباشد همه چیز را از اول شروع کنید. اشتراک ماهانه، سه ماه و سالانه اشتراک PS Plus Essential به ترتیب با قیمت 10، 25 و 60 دلار در دسترس قرار دارد. فقط توجه داشته باشید که مشترکین سطح اسنشیال، به کتابخانه بازی‌های این سرویس دست پیدا نمی‌کنند و حجم عظیم بازی‌های مورد بحث، صرفا در اختیار مشترکین دو سطح Extra و Premium قرار می‌گیرد.

پلی استیشن پلاس اکسترا (به همراه پرمیوم) سطح جدیدی از سرویس PS Plus است که تا به حال مانند آن را در اکو سیستم پلی استیشن مشاهده نکرده بودیم.

سطح اکسترا (Extra)

دومین Tier که باید در مقاله تفاوت سطح های مختلف سرویس جدید پلی استیشن پلاس به آن اشاره کنیم، اکسترا نام دارد. پلی استیشن پلاس اکسترا (به همراه پرمیوم) سطح جدیدی از سرویس PS Plus است که تا به حال مانند آن را در اکو سیستم پلی استیشن مشاهده نکرده بودیم. افرادی که به تهیه PlayStation Plus Extra بپردازند، به تمام ویژگی‌های سطح اسنشیال دسترسی پیدا خواهند کرد. به عبارتی دیگر، شما با تهیه سطح اکسترا قابلیت تجربه آنلاین بازی‌ها، دانلود آثار رایگان ماهانه و استفاده از یک حافظه ابری را خواهید داشت. اما باید بدانید که برای خرید اشتراک یک ماهه پی اس پلاس اکسترا پنج دلار بیش‌تر نیاز خواهید داشت. اما این قیمت بیش‌تر به چه دلیلی است و شامل چه قابلیت‌های جدیدی می‌شود؟

افرادی که به خرید پلاس اکسترا بپردازند علاوه بر تمامی ویژگی‌های سطح اسنشیال، به کتابخانه عظیمی از بازی‌های مختلف PS4 و PS5 دسترسی پیدا کرده و قادر به دانلود و تجربه آن‌ها هستند. برخلاف سرویس PS Now، محدودیتی در دانلود و تجربه بازی‌های پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 وجود ندارد و استریم کردن آن‌ها ضروری نخواهد بود. تنوع بازی‌های موجود در این سرویس به شدت بالا بوده و می‌تواند طیف عظیمی از گیمرها با سلیقه‌های متفاوت را راضی نگه دارد. PS Plus Extra شامل انواع مختلفی از بازی‌ها مانند آثار انحصاری‌، آثار AAA، بازی‌های مولتی پلتفرم و عناوین Indie یا مستقل می‌شود. البته که لیست بازی‌های سطح مورد بحث به صورت مرتب به روز رسانی شده و سونی آثار جدیدی را به آن اضافه می‌کند. فقط توجه داشته باشید که عبارت «به روز رسانی» شامل حذف دسته مشخصی از ویدیو گیم‌های موجود هم می‌شود که پس از مدتی، این سرویس اشتراکی را ترک می‌کنند.

می‌توانیم از پلی استیشن پلاس اکسترا به عنوان بهترین، معقول‌ترین و به صرفه‌ترین Tier موجود یاد کرد که در ازای مبلغی مشخص، حجم عظیمی از بازی‌ها و ویژگی‌های مختلف را در بر می‌گیرد. اشتراک یک ماهه، سه ماهه و یک ساله سطح اکسترا به ترتیب با ملبغ 15، 40 و 100 دلاری در دسترس قرار دارند و می‌توانید با توجه به نیازهای خود، یکی از سه پلن موجود را بخرید. فقط توجه داشته باشید که خرید اشتراک سه ماهه و یک ساله به مراتب به صرفه‌تر از پلن یک ماهه است و با یک حساب سرانگشتی متوجه عمق داستان خواهید شد. PS Plus Extra به عنوان رقیب مستقیم Xbox Game pass Ultimate محسوب می‌شود و در بسیاری زمینه‌ها با آن رقابت می‌کند (هرچند که هنوز تا رسیدن به همتای خود در مایکروسافت فاصله دارد. در ادامه می‌توانید چند نمونه از بهترین بازی‌های Tier Extra را ببینید تا به خوبی متوجه تفاوت سطح های مختلف سرویس جدید پلی اس پلاس شوید:

اگر می‌خواهید لیست کامل این بازی‌ها را ببینید، می‌توانید به صفحه PlayStation Plus Games مراجعه کنید. همچنین می توانید بهترین بازی های پلی استیشن پلاس اسنشیال، اکسترا و پرمیوم را که در وب گیفت به معرفی آنها پرداخته ایم، مطالعه کنید.

در این نقطه از مقاله تفاوت سطح های مخالف سرویس جدید پلی استیشن پلاس، به کامل‌ترین و گران قیمت‌ترین Tier موجود می‌رسیم. سطح Premium که سه دلار از Extra گران‌تر است، بیش‌تر به درد افرادی می‌خورد که قصد تجربه بازی‌های کلاسیک را دارند.

سطح پرمیوم (Premium)

در این نقطه از مقاله تفاوت سطح های مخالف سرویس جدید پلی استیشن پلاس، به کامل‌ترین و گران قیمت‌ترین Tier موجود می‌رسیم. سطح Premium که سه دلار از Extra گران‌تر است، بیش‌تر به درد افرادی می‌خورد که قصد تجربه بازی‌های کلاسیک را دارند. Tier مورد بحث قابلیتی مانند Bakward Compatibility را تداعی می‌کند که به لطف آن، قادر به تجربه بازی‌های پلی استیشن 1، پلی استیشن 2 و پلی استیشن 3 خواهید بود. البته باید اشاره کنیم که مشترکین سطح Premium علاوه بر بازی‌های کلاسیک به تمام قابلیت‌های دو سطح Essential و Extra هم دست پیدا خواهند کرد. به عبارتی دیگر هنگامی که یک شخص دست به خرید پلاس پرمیوم می‌زند قابلیت تجربه آنلاین بازی‌ها، دانلود آثار رایگان ماهانه، استفاده از فضای ابری و بهره‌وری از کتابخانه بزرگ بازی‌های Extra را خواهد داشت.

اما آنچه که پلی استیشن پلاس پرمیوم را خاص‌تر و ارزشمندتر می‌کند، امکان تجربه سه کنسول ابتدایی پلی استیشن است. به عبارتی دیگر شما می‌توانید روی کنسول PS4 یا PS5 خود به تجربه برخی از آثار PS1، PS2 و PS3 بپردازید. فقط باید توجه داشته باشید که تنها امکان دانلود بازی‌های پلی استیشن 1 و پلی استیشن 2 وجود دارد. در ادامه همین بحث، تنها راه تجربه بازی‌های پلی استیشن 3 استریم اثر مورد علاقه است که نیازمند یک اینترنت پرسرعت و با ثبات خواهد بود. بنابراین و با توجه به سرعت اینترنت در کشور ما، بهتر است قید تجربه بازی‌های PS3 به صورت استریمینگ را بزنید و توجه خود را به سمت دو کنسول ابتدایی پلی استیشن متمرکز کنید.

تفاوت پلاس های پلی استیشن با یکدیگر

ویژگی‌ها PS Plus Extra PS Plus PS Plus Essential
هزینه ۹.۹۹ دلار در ماه یا ۵۹.۹۹ دلار در سال ۹.۹۹ دلار در ماه یا ۵۹.۹۹ دلار در سال ۴.۹۹ دلار در ماه یا ۲۹.۹۹ دلار در سال
بازی های رایگان بله بله بله
بازی آنلاین بله بله بله
تخفیف‌ها بله بله بله
دسترسی به زودیترین بازی ها بله بله نه
محتوای انحصاری بله بله نه
فضای ذخیره‌سازی ابری ۱۰۰ گیگابایت ۱۰۰ گیگابایت ۱۰۰ گیگابایت
تعداد کاربران تا ۸ تا ۸ تا ۸
به‌روزرسانی خودکار بله بله بله
آزمایش رایگان بله بله نه
بازی‌های رایگان آنلاین نه بله بله
ویژگی‌های اضافی ۳ ماه پریمیوم Spotify برای کاربران جدید، یک کتاب صوتی رایگان و بازگشت پول تا ۱۰ درصد نا‌مشخص نامشخص

 

تا این نقطه به تفاوت سطح های مختلفی سرویس جدید پلی استیشن پلاس پرداختیم تا با آن‌ها آشنا شوید. اما حالا که یکی از این سه سطح را انتخاب کردید، چگونه می‌توان آن را خرید و از قابلیت‌هایش بهره برد؟

چگونه پلی استیشن پلاس بخریم؟

تا این نقطه به تفاوت سطح های مختلفی سرویس جدید پلی استیشن پلاس پرداختیم تا با آن‌ها آشنا شوید. اما حالا که یکی از این سه سطح را انتخاب کردید، چگونه می‌توان آن را خرید و از قابلیت‌هایش بهره برد؟ متاسفانه و به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود، ما امکان استفاده از کارت‌های بانکی و ارزهای بین المللی را نداریم. به همین دلیل، بهترین راه روش خرید محصولات دیجیتالی برای ما ایرانی‌ها، خرید و استفاده از Gift Cardها یا همان کارت‌های هدیه است. پس در ابتدا سطح و مدت زمان مورد نظر خود را مشخص کنید تا بتوانید در ادامه، به تهیه محصول مورد نظر در فروشگاه وب گیفت بپردازید. لازم به ذکر است که اگر حساب PSN شما موجودی کافی را داشته باشد، مانعی برای خرید سطح های مختلف پلی استیشن پلاس وجود نخواهد داشت.

جمع‌بندی

ما سعی کردیم در طی مقاله تفاوت اکانت های PS Plus، شما را با سرویس اشتراکی جدید سونی آشنا کنیم که واقعا به صرفه هستند. شما می‌توانید با مبلغ به نسبت کمی یکی از سه سطح اسنشیال، اکسترا یا پرمیوم را تهیه کرده و به حجم عظیمی از قابلیت‌ها و بازی‌های فوق‌العاده دسترسی پیدا کنید. PlayStation Plus همین حالا هم سرویس اشتراکی فوق‌العاده‌ای به شمار می‌رود و احتمالا در آینده میزبان پیشرفت‌های متعدد دیگری هم خواهد شد.

نظر شما در این باره چیست؟ شما قصد خرید کدام یک از سه سطح مذکور را دارید؟ کدام یک از این Tierها می‌تواند خواسته‌های شما را به طور کامل برطرف کند؟ نظرات خود را با تیم پارسی گیم و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: cnet

تاریخ آخرین به روزرسانی: 16 شهریور 1402

سوالات متداول

جواب سوال‌های رایج و متداول شما

اگر می‌خواهید به کتابخانه بازی‌های PS Plus دسترسی پیدا کنید، باید به خرید یکی از دو سطح اکسترا یا پرمیوم بپردازید

اگر می‌خواهید علاوه بر ویژگی‌های دو سطح اسنشیال و اکسترا به بازی‌های کلاسیک هم دسترسی داشته باشید، بهتر است به سراغ سطح پرمیوم بروید

سطح اکسترا که از دو Tier دیگر معقول‌تر و به صرفه‌تر به شمار می‌رود، با قیمت 15 دلار به صورت ماهانه در دسترس قرار دارد

دیدگاه‌ها (0) آخرین نظرات کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید...
افزودن دیدگاه
ایمیل شما منتشر نخواهد شد