فروشگاه گیفت کارت وب گیفت
فروشگاه گیفت کارت وب گیفت
تخفیف‌های زمان‌دار
بهترین روش های خرید بازی برای کنسول های پلی استیشن و ایکس باکس
ایکس باکس

بهترین روش های خرید بازی برای کنسول های پلی استیشن و ایکس باکس

ارحام ادبخواه
انتشار در 19 دی 1401

با توجه به بالا رفتن قیمت دلار و وضعیت اقتصادی موجود، خرید بازی قانونی و بدون ریسک برای کنسول‌های بازی (چه ایکس باکس و چه پلی استیشن) به یک مشکل قابل توجه تبدیل شده است. اما با وجود تمامی این گرانی‌ها، هنوز هم راه‌هایی وجود دارد تا بتوانید بازی‌های فیزیکی و دیجیتالی را با قیمت‌های معقول‌تری تهیه کنید. اما این روش‌ها چه هستند و چگونه می‌توانیم با کم‌ترین قیمت ممکن به تهیه و تجربه بازی‌های ویدیویی مورد علاقه‌مان بپردازیم؟ در ادامه با مقاله بهترین روش های خرید بازی برای کنسول همراه باشید.

بهترین روش خرید بازی برای کاربران Xbox و PlayStation

تابع پیشرفت بازی‌های ویدیویی در دنیای امروزی صعودی است و مانند یک قطار افسار گسیخته با نهایت سرعت به سوی جلو می‌رود. سونی و مایکروسافت هم به عنوان دو غول بزرگ این صنعت قدم‌های خود را هر چه محکم‌تر بر می‌دارند تا آینده روشن‌تری را برای مخاطب‌های خود به وجود آورند. حال این قدم‌های محکم می‌توانند شامل بازی‌های انحصاری جدید و خرید استودیوهای تازه باشد یا معرفی و پشتیبانی از سرویس‌های اشتراکی نظیر Xbox Game Pass و PlayStation Plus. ظاهرا این روند قصد متوقف شدن هم ندارد و روز به روز با پیشرفت‌های چشم‌گیرتری همراه می‌شود.

بهترین روش خرید بازی برای کاربران Xbox و PlayStation

بدیهی است که این پیشرفت‌ها با بازی‌های ویدیویی بزرگ‌تری هم همراه می‌شوند که اگر راستش را بخواهید نمی‌توان در مقابل جذابیت‌های آن‌ها وسوسه نشد. این بازی‌های بزرگ به موازا نیاز به بودجه و کمپین تبلیغاتی بزرگ‌تری هم دارند و شرکت‌های سازنده مجبور می‌شوند برای حفظ حاشیه سود خود اقدام‌های مختلفی انجام دهند. یکی از این اقدام‌ها که در نسل نهم کنسول‌های خانگی بیش‌تر به چشم می‌خورد، افزایش 10 دلاری بازی‌های AAA است تا مجبور شویم برای تهیه یک ویدیو گیم بلاک باستری هزینه 70 دلاری داشته باشیم. این افزایش 10 دلاری را به تمامی مشکلات و مصائب مالی داخلی کشور هم تعمیم دهید تا متوجه شوید که گیمر بودن در وهله امروزی چقدر گران قیمت و در برخی مواقع دور از دسترس شده است.

اما خب همان‌طور که بخش اعظمی از ما اتفاق نظر داریم، گیمرها بدون دسترسی به بازی‌ها کمی از ایده آل خود فاصله می‌گیرند و ممکن است دچار دل تنگی (یا هر چیزی که اسمش را بگذارید) شوند. پس در چنین شرایطی باید چه کاری انجام دهیم؟ این دقیقا سوالی است که در مقاله بهترین روش های خرید بازی کنسول به آن خواهیم پرداخت. هم مایکروسافت و هم سونی راه‌های مختلفی را در مقابل طرفداران خود قرار داده‌اند تا آن‌ها بتوانند با قیمت و هزینه کم‌تری به تجربه آثار مورد علاقه خود بپردازند. البته در این میان یک سری روش‌های متفرقه و صد البته قانونی هم وجود دارند که حاصل ذهن خلاق فروشنده‌های ایرانی هستند. از جمله این راه‌ها می‌توانیم به بازی‌های ظرفیتی، دیسک‌های فیزیکی دسته دوم و سرویس‌های اشتراکی اشاره کنیم که هر کدام ویژگی‌های خاص خود دارند.

خرید بازی های فیزیکی برای پلی استیشن و ایکس باکس

خرید بازی های فیزیکی برای پلی استیشن و ایکس باکس یکی از روش های اصلی برای خرید محصولات و بازی های جدید کنسول ها به شمار می رود.

بر کسی پوشیده نیست که خرید دیسک‌های فیزیکی جزو قدیمی ترین روش های خرید بازی برای کنسول است. اکثر ما از زمان کودکی با خرید بازی‌های فیزیکی (حال چه برای پی سی، چه برای ایکس باکس و چه برای پلی استیشن) بزرگ شده‌ایم و نسبت به آن‌ها خو گرفته‌ایم. همان‌طور که باید بدانید کنسول‌های نسل هشتمی و نهمی ایکس باکس و پلی استیشن از دیسک‌های فیزیکی پشتیبانی می‌کنند تا بتوانید با خرید آن‌ها، بدون مشکل خاصی به تجربه بازی مورد علاقه خود بپردازید. فقط توجه داشته باشید که کنسول‌های دیجیتالی (اعم از ایکس باکس سری اس، پلی استیشن 5 دیجیتال و ایکس باکس وان اس دیجیتال) که از دیسک درایور ندارند، قاعدتا قابلیت اجرای دیسک‌های فیزیکی را هم نخواهند داشت. اما اگر از نسخه‌های استاندارد کنسول‌ها استفاده می‌کنید، مانع خاصی جلوی شما را نخواهد گرفت.

خرید بازی‌های فیزیکی برای کنسول‌های PS4، PS5، Xbox One و Xbox Series S در حالی که شامل مزیت‌های متعددی می‌شود، معایب خاص خود را هم دارد. ولی بیایید کار را با مزیت‌ها شروع کنیم که حس واقعا خوبی دارند. اولین مزیتی که به آن اشاره می‌کنیم حس خوب خرید بازی‌های فیزیکی و درست کردن یک کلکسیون جذاب است. در واقع شما می‌توانید با خرید بازی‌های فیزیکی و جمع کردن آن‌ها در کنار یکدیگر کلکسیون مخصوص خود را درست کرده و از آن لذت ببرید. حال اگر علاقه‌ای به درست کردن کلکسیون ندارید می‌توانید به راحتی آن‌ها را به مغازه‌های مربوطه یا افراد بفروشید تا قسمتی از هزینه خرج شده خود را به دست آورید (بازی‌های کارکرده معمولا ارزشی معادل 70 درصد قیمت نسخه پلمپ را دارند).

اما این پایان مزیت‌های بازی‌های فیزیکی نیست و شما می‌توانید آن‌ها را با دوستان خود در شرایط مناسب (مثلا باید هر دو یک کنسول داشته باشید تا تناقضی به وجود نیاید) معاوضه کرده و بدون صرف هزینه خاص یک بازی جدید را تجربه کنید. فقط توجه داشته باشید که بازی‌های ایکس باکس روی پلی استیشن اجرا نمی‌شوند و در طرف مقابل، بازی‌های پلی استیشن هم قابلیت اجرا روی کنسول‌های ایکس باکس را ندارند. علاوه بر این‌ها باید به نسل کنسول خود هم توجه داشته باشید. برای مثال بدیهی است که آثاری نظیر A Plague Tale: Requiem و Returnal که در انحصار کنسول‌های نسل نهمی قرار دارند، روی پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان اجرا نمی‌شوند.

ولی در کنار تمامی این مزیت‌ها باید بدانید که خرید دیسک‌های فیزیکی برای کنسول‌های PlayStation و Xbox یک سری معایب هم وجود دارد. اولین محدودیتی که باید به آن اشاره کنیم خرید بازی‌های قدیمی و کم‌یاب است؛ چرا که نمی‌توان آن‌ها را به راحتی و از هر فروشگاه و وبسایتی خرید. علاوه بر این، از آنجایی که دیسک‌های فیزیکی جنبه مادی و متریالی دارند، در صورت شکستن بی‌مصرف خواهند شد و دیگر امکان استفاده از آن‌ها وجود نخواهد داشت. بنا بر همین موضوع باید حسابی به امن نگه داشتن آن‌ها توجه داشته باشید تا اتفاق بدی برای‌شان رخ ندهد. این در حالی است که چنین محدودیت‌های برای بازی‌های دیجیتالی وجود ندارد و در صورت خرید، می‌توانید بدون ریسک خاصی تا ابد از آن‌ها بهره ببرید. همچنین باید اشاره کنیم که خرید بازی‌های دیجیتالی (مخصوصا اکانت‌های ظرفیتی) به علت تخفیف‌ها و مسائلی از این قبیل نسبت به دیسک‌های فیزیکی معمولا قیمت پایین‌تری دارند.

مورد بعدی که باید در مقاله بهترین روش های خرید بازی کنسول به آن اشاره کنیم، خرید بازی‌های دیجیتالی است. بازی‌های دیجیتالی که در دنیای امروزی از محبوبیت بیش‌تری نسبت به محصولات فیزیکی برخوردار هستند، هر روز گسترش پیدا می‌کنند و اشکال جدیدی به خورد می‌گیرند.

خرید بازی های دیجیتالی با استفاده از گیفت کارت پلی استیشن یا گیفت کارت ایکس باکس

مورد بعدی که باید در مقاله بهترین روش های خرید بازی کنسول به آن اشاره کنیم، خرید بازی‌های دیجیتالی است. بازی‌های دیجیتالی که در دنیای امروزی از محبوبیت بیش‌تری نسبت به محصولات فیزیکی برخوردار هستند، هر روز گسترش پیدا می‌کنند و اشکال جدیدی به خورد می‌گیرند. یکی از این محصولات دیجیتالی که در ادامه به شکل مفصل‌تری به آن‌ها می‌پردازیم سرویس‌های اشتراکی نظیر Xbox Game Pass و PlayStation Plus هستند که در ازای یک قیمت معین، کتابخانه عظیمی از ویدیو گیم‌های جدید و قدیمی را در اختیارتان می‌گذارند. به طور کلی خرید بازی‌های دیجیتالی هم شامل ویژگی‌های مثبت و منفی متعددی می‌شوند که تک تک به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بیایید بحث‌ها را ویژگی‌های مثبت خرید بازی‌های دیجیتالی شروع کنیم. خرید بازی‌های دیجیتالی هیچ گونه محدودیتی ندارد و شما می‌توانید حتی از دورترین منطقه‌های دنیا هم آثار مورد علاقه خود را از فروشگاه پلی استیشن تهیه کنید (البته که این موضوع به بودجه شما هم بستگی دارد). بدین صورت اگر شرایط خروج از خانه یا حوصله رفتن به فروشگاه‌ها را ندارید، می‌توانید به راحتی حساب خود را با استفاده از روش‌های موجود شارژ کرده و به خرید ویدیو گیم‌های مختلف بپردازید. متاسفانه و به خاطر محدودیت‌های موجود و عدم دسترسی به بانک‌های بین المللی، ما ایرانی‌ها قابلیت خرید مستقیم محصولات با استفاده از کارت‌های بانکی نداریم. این دقیقا جایی است که فروشگاه وب گیفت به کمک شما می‌آید؛ چرا که می‌توانید با خرید گیفت کارت‌ پلی استیشن و خرید گیفت کارت ایکس باکس از وبسایت وب گیفت حساب PSN و Microsoft خود را شارژ کرده و به خرید بازی‌ها بپردازید.

در صورت خرید بازی‌های دیجیتالی محدودیت خاصی گریبان گیر شما نخواهد بود و دیگر نیازی به نگرانی در مورد بازی‌های قدیمی و کمیاب نیست؛ چرا که در صورت شارژ حساب خود می‌توانید تمام بازی‌های مورد نظر خود که در فروشگاه پلی استیشن یا ایکس باکس قرار دارند، بخرید. البته که بحث خرید دیجیتالی صرفا به بازی‌های ویدیویی مربوط نمی‌شود و از طریق فروشگاه‌های مذکور، امکان خرید قانونی فیلم‌ها، سریال‌ها و موسیقی‌ها هم وجود دارد.

اما نکته دیگری که در مقاله بهترین روش های خرید بازی برای کنسول به آن اشاره می‌کنیم، قابلیت به اشتراک گذاشتن بازی‌های دیجیتالی روی پلی استیشن و ایکس باکس است. در واقع اگر شما بازی خاصی را روی حساب خود بخرید می‌توانید آن را در اختیار دوستان‌تان هم قرار دهید و هر دو از آن لذت ببرید. بدین ترتیب هزینه خرید بازی‌های PlayStation و Xbox می‌تواند نصف شود و قادر هستید برچسب قیمت را بین خود و دوست‌تان تقسیم کنید. البته کنسول‌های پلی استیشن و ایکس باکس قوانین مختلفی برای اشتراک گذاری اکانت‌ها دارند که خودش یک مقاله جدا می‌طلبد. فقط در همین حد بدانید که امکان به اشتراک گذاشتن محتویات یک اکانت روی دو کنسول متفاوت وجود دارد.

امکان به اشتراک گذاشتن اکانت‌ها که در پاراگراف قبلی به آن اشاره کریم، باعث به وجود آمدن بازی‌های ظرفیتی و اشتراکی شد که در کشور ما از محبوبیت بالایی برخوردار است.

خرید بازی های ظرفیتی یا اشتراکی برای پلی استیشن و ایکس باکس

امکان به اشتراک گذاشتن اکانت‌ها که در پاراگراف قبلی به آن اشاره کریم، باعث به وجود آمدن بازی‌های ظرفیتی و اشتراکی شد که در کشور ما از محبوبیت بالایی برخوردار است. بازی‌های اشتراکی پلی استیشن تحت سه سطح با نام‌های ظرفیت اول، ظرفیت دوم و ظرفیت سوم به فروش می‌رسند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. در طرفی دیگر بازی‌های اشتراکی ایکس باکس تحت عنوان ظرفیت سوییچ، ظرفیت هوم و ظرفیت کامل (کد اصلی بازی) در معرض فروش قرار دارند که می‌توانید بدون مشکل خاصی از آن‌ها لذت ببرید. در واقع اگر از فروشگاه معتبر به خرید این بازی‌های اشتراکی بپردازید، کنسول شما در تهدید خطر خاصی مانند بن شدن قرار نخواهد گرفت. در ادامه سعی می‌کنیم به صورت خلاصه شما را با انواع اکانت‌های معرفی شده آشنا کنیم.

بیایید کار را با اکانت‌های اشتراکی پلی استیشن استارت بزنیم. اولین مورد اکانت‌های ظرفیت اول هستند که زیاد پیشنهاد نمی‌شوند و در صورت خرید یکی از آن‌ها، نباید به هیچ وجه به اینترنت متصل شوید. حساب‌های ظرفیت اولی معمولا از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند و در برخی از کیس‌های معدود با مشکل مواجه شده‌اند. دومین مورد که با نام اکانت‌های ظرفیت دوم شناخته می‌شوند، گران‌ترین و صد البته مطمئن‌ترین نوع بازی‌های اشتراکی هستند. در صورت خرید بازی‌های ظرفیت دوم می‌توانید آن‌ها را روی اکانت خود به صورت آنلاین و آفلاین تجربه کنید. سومین و آخرین نوع که با نام ظرفیت سوم معروف شده است، راه مطمئنی برای تجربه بازی‌ها به شمار می‌رود؛ اما برای استفاده از آن باید همیشه آنلاین باشید و از اتصال با اینترنت فاصله نگیرید. فقط توجه داشته باشید که امکان تجربه بازی‌های ظرفیت سوم روی اکانت خود شما وجود ندارد و باید صرفا روی حساب خریده شده بازی کنید.

در بحث بعدی به بازی‌های اشتراکی ایکس باکس می‌رسیم که جدیدا از محبوبیت بالایی برخوردار شده‌اند. نوع اول که با عنوان ظرفیت سوییچ معروف شده است ارزان‌ترین گزینه ممکن به حساب می‌رود. فقط باید بدانید که برای استفاده از این ظرفیت هم باید همیشه به اینترنت متصل باشید و در غیر این صورت، امکان استفاده از آن وجود نخواهد داشت. مورد بعدی که با ظرفیت هوم شناخته می‌شود، یک جورایی شبیه به اکانت‌های ظرفیت دو پلی استیشن است. شما می‌توانید از بازی‌های ظرفیت هوم به صورت آنلاین و آفلاین بهره ببرید و پس از اتمام کار خود، آن را بفروشید. تنها ویژگی بدی که در مورد این ظرفیت وجود دارد، محدودیت سالانه آن است. به عبارتی دیگر شما می‌توانید به صورت سالانه پنج دفعه اکانت هوم خود را تغییر دهید و پس از آن، امکان تغییر اکانت هوم وجود نخواهد داشت و باید تا شروع سال بعد صبر پیشه کنید.

آخرین موردی که می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم، بازی‌های ظرفیت کامل هستند که نام‌شان هویت اصلی آن‌ها را نشان نمی‌دهد. هنگامی که یک بازی ظرفیت کامل را بخرید، فروشنده کد آن بازی را در اختیارتان قرار می‌دهد تا با Redeem کردنش آن را به حساب خود اضافه کرده باشید.  بدین صورت آن بازی تا ابد روی اکانت شما باقی می‌ماند و هیچ وقت از بین نمی‌رود. فقط باید بدانید که در این صورت امکان فروش یا معاوضه بازی خریده شده وجود ندارد و از این منظر کمی محدود می‌شوید.

سرویس های اشتراکی مایکروسافت و سونی

ورای تمامی موضوعاتی که به آن‌ها اشاره کردیم، دو سرویس Xbox Game Pass و PlayStation Plus بخشی به شدت مهمی از اکوسیستم مایکروسافت و سونی هستند. شما می‌توانید با خرید این دو سرویس به ازای یک مبلغ مشخص، به کتابخانه عظیمی از بازی‌های جدید و قدیمی دست پیدا کنید که طیف بزرگی از سلیقه‌ها را تحت پوشش خود قرار می‌دهند. این دو سرویس به صورت بدیهی تفاوت‌های عمده‌ای با یکدیگر دارند و در بسیاری از جاها مسیرهای مختلفی را در پیش می‌گیرند. در ادامه مقاله بهترین روش های خرید بازی برای کنسول سعی می‌کنیم به شکلی خلاصه به توصیف این دو سرویس بپردازید.

ایکس باکس گیم پس که در چند سال اخیر به سردمدار سرویس‌های اشتراکی دنیای ویدیو گیم تبدیل شده است، در دو سطح عادی و آلتیمیت عرضه می‌شود.

ایکس باکس گیم پس

ایکس باکس گیم پس که در چند سال اخیر به سردمدار سرویس‌های اشتراکی دنیای ویدیو گیم تبدیل شده است، در دو سطح عادی و آلتیمیت عرضه می‌شود. نسخه عادی که با قیمت 10 دلار به صورت ماهانه به فروش می‌رسد، شامل بیش از 400 بازی مختلف جدید و قدیمی است که در صورت تمدید اشتراک خود می‌توانید از تجربه آن‌ها لذت ببرید. اما نسخه دیگر که آن را با نام Xbox Game Pass Ultimate می‌شناسیم، ماهانه 15 دلار قیمت دارد و علاوه بر 400 بازی مذکور، شامل اشتراک Gold هم می‌شود (که به لطف آن می‌توانید به تجربه بازی‌های آنلاین بپردازید). علاوه بر این دو، کاربران سرویس گیم پس آلتیمیت به سرویس EA Play هم دسترسی پیدا می‌کنند که بخش عظیمی از بازی‌های شرکت Electronic Arts را در خود جای می‌دهد. لازم به ذکر است که تمام بازی‌های انحصاری ایکس باکس که تحت عنوان Xbox Game Studios عرضه می‌شوند، در روز عرضه روی گیم پس قرار می‌گیرند تا مجبور نباشید آن‌ها را به صورت جدگانه و با قیمتی بالا تهیه کنید.

نسخه جدید سرویس پلی استیشن پلاس که چند ماهی است در دسترس قرار دارد، با الهام گیری از گیم وارد بازار شده است. این سرویس شامل سه سطح متفاوت می‌شود.

سرویس جدید پلی استیشن پلاس

نسخه جدید سرویس پلی استیشن پلاس که چند ماهی است در دسترس قرار دارد، با الهام گیری از گیم وارد بازار شده است. این سرویس شامل سه سطح متفاوت می‌شود. سطح اول که پلی استیشن پلاس اسنشیال نام دارد ادامه دهنده همان PS Plus قدیمی بوده و به شما امکان تجربه آنلاین بازی‌ها را می‌دهد. سطح دوم که آن را با نام اکسترا می‌شناسیم، علاوه بر تمامی ویژگی‌های سطح اسنشال شامل بیش از 400 بازی مختلف جدید و قدیمی می‌شود که قادر به دانلود و تجربه آن‌ها هستید. سومین و آخرین سطح که با نام پریمیوم (یا در برخی کشورهای خاص با نام دیلاکس) در دسترس قرار دارد علاوه بر تمامی ویژگی‌های دو سطح اسنشال و اکسترا، یک سری بازی‌های کلاسیک پلی استیشن 1، پلی استیشن 2، پلی استیشن پرتابل و پلی استیشن 3 را هم در خود جای می‌دهد. سه سطح اسنشال، اکسترا و پریمیوم به صورت ماهانه و به ترتیب 10، 15 و 18 دلار قیمت دارند.

با توجه محدودیت‌ها و مصائبی که در مورد تحریم‌ها داریم، امکان خرید محصولات دیجیتالی به صورت مستقیم از فروشگاه‌های خارجی وجود ندارد.

چگونه به خرید محصولات دیجیتالی بپردازیم؟

با توجه محدودیت‌ها و مصائبی که در مورد تحریم‌ها داریم، امکان خرید محصولات دیجیتالی به صورت مستقیم از فروشگاه‌های خارجی وجود ندارد. پس در این شرایط چگونه می‌توانیم محصولات دیجیتالی را بخریم و از آن‌ها بهره ببریم؟ بهترین جواب ممکن برای این سوال استفاده از گیفت کارت‌ها است. شما می‌توانید با خرید گیفت کارت مورد نظر بازی‌ها و محصولات مورد علاقه‌تان را خریده و از تجربه‌شان لذت ببرید. وبسایت وب گیفت به عنوان یکی از فروشگاه‌ها و مراجعه معتبر، انواع گیفت کارت را در اختیار شما قرار می‌دهد.

جمع‌بندی

همان‌طور که متوجه شدید راه‌های متعددی برای خرید بازی های ویدیویی برای کنسول وجود دارد که سعی کردیم در این مقاله، به صورت مستقیم و صریح به آن‌ها بپردازیم. از جمله بهترین روش های خرید بازی برای کنسول می‌توانیم به بازی‌های فیزیکی، بازی‌های دیجیتالی و سرویس‌های اشتراکی اشاره کنیم که هر کدام ویژگی‌ها، نقاط ضعف و نقاط مثبت خود را دارند. در پایان روز این شما و سلیقه شما است که از کدام روش برای خرید آثار مورد علاقه خود بهره ببرید.

نظر شما در مورد بهترین روش های خرید بازی برای کنسول چیست؟ شما بیش‌تر طرفدار کدام یک از این روش‌ها هستید؟ نظرات خود را با تیم وب گیفت و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منابع:

تاریخ آخرین به روزرسانی: 5 مرداد 1402

سوالات متداول

جواب سوال‌های رایج و متداول شما

رفتن به سراغ بازی‌های فیزیکی، بازی‌های دیجیتالی و سرویس‌های اشتراکی بهترین گزینه‌ها هستند

بله، شما می‌توانید بازی‌های خود در ایکس باکس و پلی استیشن را با شرایط مشخص با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید

نسخه عادی گیم پس با قیمت 10 و نسخه آلتیمیت با قیمت 15 دلار به صورت ماهیانه فروخته می‌شود

دیدگاه‌ها (0) آخرین نظرات کاربران
هنوز دیدگاهی ثبت نشده است!
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید...
افزودن دیدگاه
ایمیل شما منتشر نخواهد شد