فروشگاه گیفت کارت وب گیفت
فروشگاه گیفت کارت وب گیفت
تخفیف‌های زمان‌دار
هوش مصنوعی GPT-4 چیست؟
چت جی پی تی

هوش مصنوعی GPT-4 چیست؟

مهدی داوری
انتشار در 27 اسفند 1401

شرکت برتر OpenAI که در حوزه تولید هوش مصنوعی‌های جدید و پیشرفته فعالیت دارد، نسخه جدیدی از ربات GPT با نام GPT-4 که یک شبکه عصبی هوش مصنوعی با قابلیت پردازش ۱۰۰ تریلیون است را معرفی و عرضه کرده است. این فناوری جدید قرار است تا از این پس در چت بات ChatGPT و موتور جستجو بینگ و سایر محصولات شرکت Microsoft مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تکنولوژی GPT-4 به نسبت نسخه‌های قدیمی سیستم GPT-3 از داده‌های بیشتر استفاده می‌کند. این مسئله باعث شده تا جی پی تی-4 بسیار سریع‌تر و دقیق‌تر از نسخه‌های قبلی باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر به بررسی این تکنولوژی جذاب حوزه AI  بپردازیم.

هوش مصنوعی GPT-4 چیست؟

اگر بخواهیم شما را با جی پی تی-4 آشنا کرده و در مورد این مدل زبانی توضیحاتی را به شما ارائه دهیم باید گفت که GPT-4 یک مدل چند وجهی بزرگ است که توسط شرکت OpenAI ایجاد شده است. کمپانی اوپن ای آی این مدل زبانی جدید را در 14 مارس 2023 معرفی کرده است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که تکنولوژی GPT-4 دارد این است که این مدل چند وجهی می‌تواند فراتر از متن باشد و به همین دلیل می‌تواند تصاویر را نیز به‌عنوان ورودی دریافت و درک کند. این در حالی است که در نسخه‌های قبلی تکنولوژی GPT یعنی مدل‌های زبانی GPT-3 و GPT-3.5 تنها به‌صورت متنی می‌توانستیم از آن‌ها استفاده کینم و کاربران فقط می‌توانستند با تایپ کردن سوالات خود را از این ربات‌ها بپرسند.

جدا از این که ربات GPT-4 قادر است تا اقدام به پردازش تصاویر کند، بر اساس اعلام مجموعه OpenAI، فناوری جدید این شرکت یعنی GPT-4 همچنین می‌تواند عملکردی مثل یک انسان را در معیارهای مختلف حرفه‌ای و آکادمیک از خود نشان دهد. این ویژگی باعث شده تا به لطف دانش عمومی و تخصصی این فناوری، تکنولوژی GPT-4 توانایی‌هایی حل مسئله گسترده‌تری پیدا کرده و می‌تواند مسائل دشوارتر را با دقت بالاتری حل کند.

از سوی دیگر باید به این نکته نیز اشاره کرد که ربات GPT-4 قادر است تا بیش از 25000 کلمه متن را تحلیل کرده و تعداد بیشتری از محتواها را برای پاسخ‌دهی به سوالات ارزیابی کند. این ویژگی باعث می‌شود تا شاهد تولید محتواهای طولانی‌تر، جستجو بهتر، تجزیه‌وتحلیل اسناد و همچنین انجام مکالمات گسترده‌تر با این ربات باشیم.

امکانات جی پی تی-4

هوش مصنوعی جی پی تی-۳ دارای امکانات زیادی نسبت به نسخه های قبلی خود است که از مهم ترین این امکانات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱.  GPT-4 اکنون می‌تواند تصاویر را درک کند

بی شک قابل‌توجه‌ترین تغییری که در GPT-4 وجود دارد،  چند وجهی بودن آن است که باعث شده تا این ربات بتواند در کنار درک متن‌ها، تصاویر را نیز به خوبی بفهمد و از آن برای پاسخ‌دهی به سوالات استفاده کند. این در حالی است که به منظور مقایسه GPT-4 و GPT-3 باید گفت که GPT-3 و GPT-3.5  محدود به ورودی و خروجی متنی بودند، به این معنی که آنها فقط می‌توانستند بخوانند وبنویسند. با این حال، GPT-4 می‌تواند از تصاویر استفاده کرده و از اطلاعات موجود در تصاویر نیز برای پاسخ‌دهی کمک بگیرد.

بسیاری از افراد پس از آن که OpenAI تکنولوژی جدید خود را معرفی کرد، فکر کردند که قرار است در زمینه پردازش تصویر این ربات مثل گوگل لنز عمل کند. این در حالی است که گوگل لنز فقط می‌توانست اطلاعات مربوط به یک تصویر را جستجو می‌کند. از سوی دیگر اما GPT-4 از این نظر بسیار پیشرفته‌تر است که می‌تواند یک تصویر را بفهمد و آن را تجزیه‌وتحلیل کند.

به‌عنوان مثال شما می‌توانید یک تصویر را برای جی پی تی-4 آپلود کرده و از او بخواهید تا بر اساس آن تصویر به شما سؤالات پاسخ دهد. همچنین می‌توانید برای این ربات نموداری را آپلود کرده و بخواهید تا خلاصه اطلاعات آن را به شما ارائه دهد.

۲. عملکرد GPT-4 بسیار دقیق‌تر است

یکی از بزرگ‌ترین اشکالات مدل‌های زبانی مولد نظیر ربات ChatGPT و Bing، تمایل آن‌ها به ایجاد متن‌های جدید است که گاهی ممکن است تا به همین واسطه از سوی این ربات‌ها اطلاعات نادرستی تولید شود. OpenAI می‌گوید که 6 ماه را صرف آموزش GPT-4 کرده است که باعث می‌شود تا چت جی پی تی نتایج درست‌تر و دقیق‌تری را به کاربران ارائه دهد.

۳. GPT-4 می‌تواند اطلاعات بسیار بیشتری را در یک زمان پردازش کند

ربات جی پی تی-4 بر روی میلیاردها پارامتر مختلف آموزش دیده است که باعث می‌شود تا بتواند تعداد بسیار زیادی از اطلاعات را مدیریت و پردازش کند. یکی از مواردی که منظور مقایسه GPT-4 و GPT-3 باید به آن توجه داشته باشید این است که مدل GPT-3.5  می‌تواند 4096 توکن یا حدود 8000 کلمه را مدیریت کند، اما GPT-4 این اعداد را تا 32768 توکن یا حدود 64000 کلمه رسانده است.

این افزایش به این معنا است که هوش مصنوعی چت GPT می‌تواند تعداد بسیار زیادی کلمه را در یک زمان پردازش کرده و همچنین می‌تواند یکپارچگی خود را در مکالمات طولانی‌تر حفظ کند. از سوی دیگر این فناوری می‌تواند اسناد طولانی را پردازش کرده و محتواهای بیشتری را تولید کند، چیزی که در GPT-3.5 بسیار محدودتر است.

۴. GPT-4 دقت بیشتری دارد

OpenAI ادعا می‌کند که GPT-4 به نحوی ساخته شده است که دقت بالاتری در جواب‌های خود داشته باشد و از این نظر این فناوری 40 درصد دقت بالاتری از GPT-3.5 دارد. همچنین امکان فریب دادن GPT-4 برای تولید خروجی‌های نامطلوب مانند سخنان نفرت‌انگیز و اطلاعات نادرست بسیار سخت‌تر خواهد شد.

۵. GPT-4 در درک زبان‌های غیرانگلیسی بهتر است

اگر چه GPT-3 نیز در درک زبان‌های غیرانگلیسی موفق است، با این حال در تکنولوژی GPT-4 شاهد استفاده بیشتری از داده‌های غیرانگلیسی هستیم. این ویژگی باعث شده تا GPT-4 چندزبانه‌تر شده و OpenAI ادعا کرده است که این فناوری می‌تواند پاسخ‌های دقیقی را به 26 زبان زنده دنیا به کاربران ارائه دهد. به واسطه این که تمرکز ربات GPT-4 بر روی زبان انگلیسی است، این ربات دقت 85.5 درصدی بر روی محتواهای انگلیسی دارد. پس از زبان انگلیسی، این ربات بر روی زبان‌های هندی مانند تلوگو دقت 71.4 درصدی دارد. و به راحتی می‌توانید استفاده بیشتری از کاربرد های هوش مصنوعی چت جی پی تی داشته باشید.

۶. امکان تغییر لحن در پاسخ‌ها

ویژگی جذابی که ربات GPT-4 دارد این است که شما می‌توانید به او بگویید تا لحن خود را در پاسخ‌ها تغییر دهد. به‌عنوان مثال می‌توانید به او بگویید که با لحن یا سبک یک روان‌شناس به شما پاسخ دهد و یا لحنی شبیه به یک خبرنگار داشته باشد. این ویژگی باعث می‌شود تا پاسخ‌هایی که از این ربات دریافت می‌کنید، شخصی‌سازی‌شده‌تر باشد.

مقایسه GPT-4 و GPT-3

انتظار می رود GPT-4 به طور قابل توجهی بزرگتر و قدرتمندتر از GPT-3 باشد، با 170 تریلیون پارامتر در مقایسه با 175 میلیارد پارامتر GPT-3. این امر به GPT-4 اجازه می دهد تا حتی وظایف پیچیده تری را انجام دهد و حتی پاسخ های انسانی بیشتری نسبت به GPT-3 ایجاد کند.

GPT-3.5 GPT-4
تاریخ انتشار نوامبر 2022 مارس 2023
کاربرد ها
اطلاعات اطلاعات محدود از سال ۲۰۲۱ به بعد طلاعات محدود از سال ۲۰۲۱ به بعد

علاوه بر این، هوش مصنوعی جی پی تی-۴ مجموعه داده بزرگ‌تری نسبت به GPT-3 داشته باشد، که باعث افزایش عملکرد آن نیز شده است. 

چگونه از GPT-4 استفاده کنیم؟

پس از آن که شما را با ربات GPT-4 آشنا کرده و به بررسی مقایسه GPT-4 و GPT-3 پرداختیم، حال نیاز است تا به این سؤال مهم پاسخ دهیم که چگونه می‌توان به این فناوری دسترسی پیدا کرد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که در حال حاضر فناوری جی پی تی-4 در محصولاتی مانند Duolingo، Stripe و Khan Academy برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است، با این حال هنوز این فناوری به‌صورت رایگان برای همه در دسترس قرار نگرفته است.

با این حال شما می‌توانید با پرداخت اشتراک ماهانه 20 دلاری و عضویت در سرویس ChatGPT Plus دسترسی زودتری به این فناوری داشته باشید. این در حالی است که پلن رایگان ChatGPT همچنان از مدل زبانی GPT-3.5 استفاده کرده است.

جمع‌بندی

در این مطلب از سایت وب گیفت تلاش کردیم تا شما را با تکنولوژی GPT-4 آشنا کرده و در مورد ویژگی‌ها و فناوری‌هایی که در ربات جی پی تی-4 وجود دارد اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم. همچنین تلاش کردیم تا به مقایسه GPT-4 و GPT-3 پرداخته و در مورد ویژگی‌های جدید این سرویس توضیحات کاملی را به شما ارائه دهیم.

منابع:

تاریخ آخرین به روزرسانی: 27 فروردین 1402

سوالات متداول

جواب سوال‌های رایج و متداول شما


GPT-4 یک مدل زبانی مولد چند وجهی است که توسط شرکت OpenAI ایجاد شده است. شرکت OpenAI این مدل زبانی جدید را در 14 مارس 2023 معرفی کرده است.


از مهم‌ترین مزایا این ربات می‌توان به امکان درک تصاویر، عملکرد دقیق‌تر، پردازش بیشتر اطلاعات، دقت بالاتر، درک بهتر زبان‌های غیرانگلیسی و امکان تغییر لحن در پاسخ‌ها اشاره کرد.


در حال حاضر این فناوری به‌صورت رایگان در دسترس نیست، با این حال شما می‌توانید با پرداخت اشتراک ماهانه 20 دلاری عضو سرویس ChatGPT Plus شوید و از این فناوری استفاده کنید.

دیدگاه‌ها (2) آخرین نظرات کاربران
فرهبد
13 اردیبهشت 1402

سپاس از راهنمایی و اطلاعاتی که دادید.

وب گیفت
پشتیبانی
در پاسخ به فرهبد
15 اردیبهشت 1402

خواهش میکنم ممنون از توجه اتون

افزودن دیدگاه
ایمیل شما منتشر نخواهد شد